Ilden

Tiden 1992 Innbundet

Denne monologen beskriver løsemidlenes nedbrytende virkning på menneskenes sanser, språk og motorikk. Forfatteren går inn i en malers situasjon og gjengir hans bilde av virkeligheten: resonnementene, språkets oppløsning og bevegelsene.

Forlag Tiden

Utgivelsesår 1992

"Jeg skal snart holde kjeft. Dyrehagene er mest av alt bebodd av fluer. En dag skal alle ord opphøre. Ord er bokstaver, en mental forestilling hørt av øret, en teskje luft, et amfibiedyr, som klatrer fra stillhet til lyd og slikker meg i hjernen med en lang stikkende tunge. Jeg vet ikke hvorfor, jeg finner trøst i at himmelen har det siste ordet, uttalt så lavmælt at ingen hører det."

"I dag kan man ved teknologiens hjelp forme kraniene til trekanter. Hodet vil likne et trafikkskilt eller en murersleiv, alt etter hodets størrelse. Mennesker med trekantete hoder kan settes i bakken som en spade. Gjennom metafysiske studier kan man bestemt få det inntrykket at humanismen gjennomsyrer vårt samfunn. Jeg er fri. Jeg kan sitte på muren ved Vår Frelsers gravlund, dingle med beina og tenke på fortæringen. Fortæringen starter i munnhulen. Om et dyr blir det minste forvirret, begynner det å te seg som et menneske. Studer en rasende bikkje."

• "Stein og speil - mixtum compositum" av Tor Ulven
  • "Søppelsolen - memorabilia" av Tor Ulven