I smittens tid

rapport fra pandemiens frontlinje

av (forfatter) og Aleksander Melli (oversetter).

Spartacus 2021 Heftet

Paolo Giordano bor i Roma, og Roma er en lukket by. Våren 2020 gjør en viruspandemi store deler av verden ugjenkjennelig. Gatene er tomme, livet leves innendørs. Til vanlig er Giordano romanforfatter, men han har også en doktorgrad i fysikk. For ham har matematikken alltid vært et effektivt middel mot angst. Nå kan den hjelpe oss å bevare fatningen. Men også å vise oss alvoret. Hvorfor vokser kurven over smittede som den gjør? Hvor mange skal dø? For matematikken er ikke først og fremst vitenskapen om tall. Den handler om relasjoner. Og det gjør også smitten. Den viser oss hvor sammenfiltret vår verden er, og hvor avhengig vi er av hverandre. Vi er et fellesskap mer enn noensinne.
Giordano griper til pennen, han vil ikke miste det viruset forteller om oss. Fra karantene gir han et sterkt og personlig vitnesbyrd om en krisetid. Og et overbevisende kamprop for en ny global solidaritet i kjølvannet av pandemien.

Forlag Spartacus

Genre Biografisk litteratur

Omtalt tid 2020-2029

Omtalt sted Roma

Omtalt person Paolo Giordano

«Mer er ulikt.» Da Philip Warren Andersson skrev det, siktet han til elektroner og molekyler, men han snakket også om oss: Den samlede effekten av våre enkelthandlinger på fellesskapet er ulik summen av enkelteffekter. Er vi mange, vil hver av våre handlinger ha globale ringvirkninger som er abstrakte og vanskelig å overskue. I smittens tid er mangelen på solidaritet først og fremst en mangel på forestillingsevne.

• "Overvåkningssamfunnet" av Eirik Newth
  • "Jævla drittsystem! - hvordan it-systemer kan ødelegge arbeidsdagen - og hvordan vi kan ta tilbake kontrollen" av Jonas Söderström
  • "Vi må snakke om bakterier - dine viktigste venner" av Jessica Lönn-Stensrud
  • "Generasjon prestasjon - hva er det som feiler oss?" av Ole Jacob Madsen
  • "Musikk og hjernen - om musikkens magiske kraft og fantastiske virkning på hjernen" av Are Brean
  • "Dødsryddig - en oppløftende bok om å rydde i et helt liv av ting" av Margareta Magnusson
  • "Kanskje du er frisk? - en bok om alt det syke vi gjør for helsa vår" av Kaveh Rashidi
  • "Rød resept - essays om perfeksjon, prestasjon og helse" av Per Fugelli
  • "Omgitt av dårlige sjefer - grunnen til at god ledelse er så sjeldent" av Thomas Erikson
  • "Jeg er, jeg er, jeg er - ett hjerteslag fra døden" av Maggie O'Farrell
  • "Kunsten å snakke sammen - og nødvendigheten av å holde kjeft" av Hans Olav Brenner
  • "Vi er våre relasjoner - om tilknytning, traumer og dissosiasjon" av Tor Wennerberg