I smittens tid

rapport fra pandemiens frontlinje

av (forfatter) og Aleksander Melli (oversetter).

Spartacus 2020 Heftet

Paolo Giordano bor i Roma, og Roma er en lukket by. Våren 2020 gjør en viruspandemi store deler av verden ugjenkjennelig. Gatene er tomme, livet leves innendørs.

Til vanlig er Giordano romanforfatter, men han har også en doktorgrad i fysikk. Før har matematikken vært et effektivt middel mot angst. Det er den ikke lenger. Hvor vokser kurven over smittede raskest? Hvor mange skal dø?

For matematikken er ikke først og fremst vitenskapen om tall. Den handler om relasjoner. Og det gjør også smitten. Den viser oss hvor sammenfiltret vår verden er, og hvor avhengig vi er av hverandre. Vi er et fellesskap mer enn noensinne.

Giordano griper til pennen, han vil ikke miste det viruset forteller om oss. Fra karantene gir han et sterkt og personlig vitnesbyrd om en krisetid. Og et overbevisende kamprop for en ny global solidaritet i kjølvannet av pandemien.

Paolo Giordano (f. 1982) er født i Torino i Italia. Han har en doktorgrad i teoretisk partikkelfysikk og er fast spaltist i Corriere della Sera. Hans første roman Primtallenes ensomhet (på norsk i 2010) er oversatt til 30 språk og har solgt over en million eksemplarer. Han har vunnet flere priser for sitt forfatterskap. Tidlig under koronautbruddet skrev han essayet Smittens matematikk. Det ble delt mer enn fire millioner ganger og bidro sterkt til å endre italienernes forståelse av pandemien. I smittens tid utgis nå samtidig i 21 land.

Forlag Spartacus

Utgivelsesår 2020

Genre Biografisk litteratur

Omtalt tid 2020-2029

Omtalt sted Roma

Omtalt person Paolo Giordano

«Mer er ulikt.» Da Philip Warren Andersson skrev det, siktet han til elektroner og molekyler, men han snakket også om oss: Den samlede effekten av våre enkelthandlinger på fellesskapet er ulik summen av enkelteffekter. Er vi mange, vil hver av våre handlinger ha globale ringvirkninger som er abstrakte og vanskelig å overskue. I smittens tid er mangelen på solidaritet først og fremst en mangel på forestillingsevne.

• "Jævla drittsystem! - hvordan it-systemer kan ødelegge arbeidsdagen - og hvordan vi kan ta tilbake kontrollen" av Jonas Söderström
  • "Kraften i tomme tanker - kunsten å tenke ingenting" av Ingunn Kyrkjebø
  • "Musikk og hjernen - om musikkens magiske kraft og fantastiske virkning på hjernen" av Are Brean
  • "Generasjon prestasjon - hva er det som feiler oss?" av Ole Jacob Madsen
  • "Rød resept - essays om perfeksjon, prestasjon og helse" av Per Fugelli
  • "Kunsten å snakke sammen - og nødvendigheten av å holde kjeft" av Hans Olav Brenner
  • "Vi er våre relasjoner - om tilknytning, traumer og dissosiasjon" av Tor Wennerberg
  • "Selv om sola ikke skinner - et portrett av 22. juli" av Stian Bromark
  • "Glad igjen! - hvordan bli kvitt depresjon steg for steg" av Kristian Hall
  • "Den ubeboelige planeten - en fortelling om fremtiden på jorden" av David Wallace-Wells
  • "Kode rød - kampen for det vakre" av Espen Rostrup Nakstad
  • "Genenes gåte" av Dag O. Hessen