I blinde

av (forfatter) og Kjell Risvik (oversetter).

Press 2009 Innbundet

Salvatore Cippio, vraket kamerat og kommunist, påstår at han var den danske sjømannen, svindleren og spionen Jorgen Jorgensen i et tidligere liv. Jorgen vokste opp i København sent på 1700-tallet, ble selvbestaltet konge på Island i noen få uker, var medgrunnlegger av byen Hobart Town i Tasmania, senere dømt for svindel i England og sendt tilbake til Tasmania som straffange. Han deltar i den spanske borgerkrigen og slåss som partisan i Jugoslavia før han ender i konsentrasjonsleirene. Alltid klarer han å være på feil sted til feil tid.

Fra en sykeshusseng i Trieste forteller en gammel mann sin underlige livshistorie: Salvatore Cippio, vraket kamerat og kommunist, er den ene hovedfiguren i denne fortellingen. Den andre er den danske sjømannen, svindleren og spionen Jørgen Jørgensen (1780-1841), som Ciccio påstår er ham selv i et tidligere liv: Oppvokst i København sent på 1700-tallet, selvbestaltet konge på Island i noen få måneder, spion for den engelske krone, medgrunnlegger av byen Hobart Town i Tasmania, siden dømt for svindel i England og sendt i retur til Tasmania som straffange. Som eventyreren Jørgen Jørgensen er Cippio et menneske som kommer på tvers av historien. Han deltar i den spanske borgerkrigen og slåss som partisan i Jugoslavia før han ender i konsentrasjonsleirene. Først nazistenes Dachau - så senere i Titos beryktede fengsel Goli Otok ved Adriaterhavet. Alltid klarer han å være på feil sted til feil tid. "I blinde" er eventyrlig roman om historiens skjeve gang fra den moderne mesteren Claudio Magris, Italias kanskje viktigste nålevende forfatter, og stadig vekk nevnt som en av de mest aktuelle kandidatene for Nobelprisen i litteratur. "Ekstraordinært" Corriere della Sera

Forlag Press

Utgivelsesår 2009

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1800-tallet 1700-tallet

Omtalt sted København Italia Jugoslavia Tasmania

Kjære Cogoi, når sant skal sies, er jeg ikke lenger sikker, til tross for at det var jeg selv som skrev det, på at ingen er bedre egnet til å fortelle om et menneskes liv enn han selv.

Kjell Risvik er ein av dei verkeleg store oversetterane vi har i Noreg, han har oversett ifrå spansk, portugisisk, katalansk, italiensk, fransk, tysk, engelsk og hebraisk, samt 6 andre språk. Her er lagt til nokon av dei han har oversatt for å vise hans repetoir. Det må nemnast at hans sambuar Kari Risvik også har bidratt ein del.

Dette mener jeg er det beste fra 2009, foreløpig...