Hittegodskontoret

av (forfatter), Kari Risvik (oversetter) og Kari Risvik (oversetter).

Aschehoug 2005 Innbundet

Henry Neff er 24 år og jobber ved jernbanens hittegodskontor. Han er fornøyd med jobben, og finner det svært interessant å se hva folk glemmer igjen. I tillegg er han betatt av sekretæren Paula. Men ikke alt er bare solskinn. Hans gode venn, den russiske matematikkforskeren Fjodor Lagutin, blir utsatt for rasisme. Han finner det derfor umulig å fortsette sitt opphold i Tyskland. Og på arbeidsplassen ligger trusselen om rasjonalisering tungt på de ansatte.

Henry Neff er bare 24 år da han tiltrer sin stilling ved jernbanens hittegodskontor. Han blir strålende fornøyd med jobben sin og finner det umåtelig interessant å se hva folk glemmer igjen. Det å få mange ulike mennesker til å bevise at det virkelig er deres gjenstand de er kommet for å hente, er noe han går opp i med stor oppfinnsomhet og iver. Han blir også så smått betatt av sekretæren Paula. Men ikke alt er solskinn. Hans venn, den russiske matematikkforskeren Fjodor Lagutin, blir utsatt for rasisme og resignerer og reiser hjem igjen - og på hans elskede arbeidsplass ligger trusselen om rasjonalisering tungt på de ansatte.
I denne romanen viser Siegfried Lenz igjen sin evne til med humor og varme å skildre mennesker, relasjoner og stemninger.

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788203208461