Hvorfor har ingen fortalt meg dette før?

mentale verktøy når livet går opp & ned

av (forfatter) og Rune R. Moen (oversetter).

Bonnier norsk forlag 2023 Innbundet

Kjent fra YouTube og TikTok, endelig på norsk!

Med årevis av praksis som psykolog bak seg har Dr. Julie Smith samlet innsikten og hjelpen du trenger for å pleie din mentale helse og håndtere vanlige livsutfordringer. Dr. Smiths ekspertråd og tydelige mestringsteknikker vil hjelpe deg enten du vil håndtere angst, takle kritikk, bygge opp selvtillit, finne motivasjon eller lære å tilgi deg selv. Boka er fullpakket med velprøvde strategier, presentert på en måte som alle kan få utbytte av.

Hvorfor har ingen fortalt meg dette før er fylt med hemmeligheter fra en terapeuts verktøysett. Boken tilbyr praktiske løsninger i små, lett fordøyelige oppføringer som gjør det enkelt å raskt finne spesifikk informasjon og veiledning.

Dr. Julie Smith er klinisk psykolog. Hun har egen praksis i Hampshire, men har også jobbet over 10 år i det offentlige helsevesenet i England. Hun har vært på TikTok siden 2019.

Forlag Bonnier norsk forlag

Utgivelsesår 2023

Tittelen påberopte oppmerksomheten min, og jeg ble nysgjerrig på om ingen faktisk har fortalt meg det boktittelen påpeker om innholdet. Det skal sies at mye av bokens innhold var mer eller mindre kjent for meg, siden jeg har lest en del selvhjelps bøker og bøker som omhandler psykologi og mental helse, men jeg er stort sett glad for repetisjon og et annet perspektiv på temaer jeg har lest om før. Sånt sett var det ikke så veldig mye nytt i denne, selv om noe også var det. Kapitlene er korte og lett leselige, men samtidig kunne forfatteren også gått noe grundigere og mer konkret til verks i noen av kapitlene og temaene, men da hadde nok boken blitt et bind blant mange.
Jeg følte også innimellom at noen av kapitlene ikke var helt ferdig skrevet og at innholdet ble hengende litt i løse luften. Boken er en god bok med tanke på at den tar for seg mange relevante temaer innen mental helse og gir en noenlunde grei og kort oversikt over disse, samt noen tips og fremgangsmåter til å kunne arbeide seg ut av det som kan være relevant for den enkelte leser.
For hvert av temaene er det sikkert skrevet mange bøker om før denne kom på banen, slik som for eksempel stress, emosjonell smerte og et meningsfullt liv. Forfatter og psykolog Julie Smith samler med andre ord flere relevante områder inn i korte og noenlunde meningsfulle kapitler. Boken gav ikke så veldig mye for meg, kanskje fordi jeg har lest en del lignende innhold fra før, men litt mersmak gav den, og jeg ser ikke bort ifra at den kan gi enda mer mersmak for andre lesere.

De fleste som er svært kritiske til andre,er ofte svært kritiske til seg selv også.

Vi er alle i sentrum av vår egen oppmerksomhet, og vi innbiller oss gjerne at andre også retter sin oppmerksomhet mot oss, mens alle i virkeligheten retter oppmerksomheten sin mot seg selv. Vi kan derfor ofte tenke at andre dømmer eller fordømmer oss, selv om de kanskje ikke tenker på oss i det hele tatt.

• "Høy på deg sjæl - endorfin som medisin" av Aili Hannisdal
  • "Demensbrems - god hukommelse hele livet" av Andreas Engvig
  • "Selvkritisk - et møte med din indre kritiker" av Aksel Inge Sinding
  • "Tro og trass - min vei, mine valg" av Bjørn Eidsvåg
  • "Midt i alt som er - en fortelling om kjærlighet, sorg og eksistensiell beredskap" av Sunniva Gylver
  • "Kunsten å lese kroppsspråk" av Vidar Hansen
  • "Skjermhjernen - hvordan en hjerne i utakt med tiden kan gjøre oss stresset, deprimert og gi oss angst" av Anders Hansen
  • "Syv meninger med livet" av Thomas Hylland Eriksen
  • "Pulskuren - stress riktig, sov bedre, yt mer og lev lenger" av Torkil Færø
  • "Mikrovaner - en enkel måte å få gode vaner og kvitte seg med dårlige på" av James Clear
  • "Frakoblet - de egentlige årsakene til depresjon - og de overraskende løsningene" av Johann Hari
  • "Å gå - ett skritt av gangen" av Erling Kagge