Midt i alt som er

en fortelling om kjærlighet, sorg og eksistensiell beredskap

Kagge 2022 Innbundet

Som prest har Sunniva Gylver møtt mennesker i alle livsfaser: fra bryllupets gleder til bisettelsens sorg. Da hennes ektemann gjennom mer enn 30 år døde av kreft, ble hun selv en av de sørgende. Hun fant styrke i troen, egne livserfaringer, og i de mange samtalene hun har hatt om de store spørsmålene i livet. Dette har gitt henne et solid fundament som hun kaller sin eksistensielle beredskap. I denne boka deler hun erfaringene fra et rikt liv og et stort tap. Hun bidrar med verktøy og råd til å leve med sorgen. Også på de tyngste dagene opplever man glimt av lys, sol og kjærlighet. Slik blir dette like mye en bok om livet, og hvordan vi kan glede oss over det, midt i alt som er.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2022

Genre Personlige beretninger

Omtalt person Sunniva Gylver

Skal vi klare å bygge bærekraftige fellesskap som tåler livet, må vi være der for hverandre uten lettvinte svar; vi må holde ut og hjelpe hverandre til å holde ut; vi må tenne lys i mørket.

Ekteskap er ikke for pyser, selv ikke de forholdene som viser seg å være liv laga.

Ritualer og tradisjoner er forstørrelsesglass, på godt og vondt. De bidrar til at det gode ofte blir enda bedre, det vonde enda vondere.

De aller fleste kriser rommer både farer og muligheter. Det er en fare for at vi overbelastes; at vi ikke orker mer; at vi blir syke, bitre, isolerer oss; at vi mister troen, håpet og endatil livet. Men mange kriser rommer også muligheten for ny modning, innsikt, takknemlighet og styrke.

Vi vet aldri når vi blir et vendepunkt som noen forteller om ti, tjue og tretti år etter. Det er et svimlende ansvar og en like stor mulighet.

Bøker lest

• "Mens vi venter på no' godt" av Linn Skåber
  • "Å finne Gud i feil folk - vedkjenningar frå eit religiøst (men ikkje veldig åndeleg) liv" av Nadia Bolz-Weber
  • "Kanskje bestefar er en stjerne?" av Karin Hake
  • "Hvorfor har ingen fortalt meg dette før? - mentale verktøy når livet går opp & ned" av Julie Smith
  • "Jeg blir til i møte med deg - en bok om relasjoner" av Marit Slagsvold
  • "Tro og trass - min vei, mine valg" av Bjørn Eidsvåg
  • "Å leve med Kierkegaard" av Sørine Gotfredsen
  • "De seks store følelsene - hvordan emosjonene styrer deg mer enn du aner" av Anne Hilde Vassbø Hagen
  • "Våkenetter - roman" av Christine Nitter
  • "Før jeg forsvinner" av Ingebrigt Steen Jensen