Hvit støy

av (forfatter), Brit Jahr (redaktør) og Erik Næshagen (gjendikter).

Gyldendal 2004 Heftet

Jack Gladney foreleser i Hitler-studier ved et lite college i Midtvesten. Han lengter etter en udramatisk tilværelse og finner trøst hos sin elskede kone Babette og deres barn. Men så skjer det: En svart sky av dødbringende gass, et resultat av et tankvogn-uhell, truer med omslutte byen. Dermed blir Jacks liv et sammenhengende drama.

«Jeg gjentar: Les den!»Tor Edvin Dahl, Aftenposten For Hvit støy ble Don DeLillo (f. 1936) tildelt den kanskje mest betydningsfulle litterære pris i USA, The National Book Award. Han har stadig blitt nevnt som en mulig kandidat til Nobelprisen i litteratur, ikke minst etter den store romanen Underverdenen (på norsk i 1999). Jack Gladney foreleser i Hitler-studier ved et lite college i Midtvesten. Han lengter etter en rolig, udramatisk tilværelse, og han finner trøst hos sin elskede kone Babette og deres barn. Men så skjer det: En svart sky av dødbringende gass, et resultat av et tankvogn-uhell, truer med å omslutte byen. Dermed blir Jacks liv et sammenhengende drama.

Utgivelsesår 2004

ISBN13 9788205299252

EAN 9788205299252

Serie Gyldendals små grå

Omtalt sted USA

Don Delillo greide ikke å fange min hele oppmerksomhet, men skal gi han en sjanse til. Antagelig en bok som bør leses saktere enn jeg pleier?

Heime hadde eg liggande ein del av desse bøkene, så eg tenkte eg skulle sette dei opp i ei liste.. så her er lista, lest og ulest..

Bøker utgitt i Gyldendal sin serie kalt vita, vet man ikke hva man skal lese er det bare å plukke en herfra.

Har forundret meg hvor mange det egentlig er. Dette er bare et utvalg av alle jeg har snublet over.

• "Lidelseshistorie" av Clarice Lispector
  • "Ritualer - roman" av Cees Nooteboom