Hvit armada

av (forfatter) og Christoffer Staib (oppleser).

Lydbokforlaget 2019 Lydfil

«Hvit armada» er en høyaktuell og realistisk thriller fra Norge. For 75 år siden frigjorde russiske soldater Kirkenes. Nå er de tilbake. Norge balanserer på grensen av krig. NATO splittes av interne stridigheter. Kun en liten gruppe norske spesialsoldater kan forhindre katastrofen.

I den russiske industribyen Nikel skjer det en alvorlig ulykke. Flere eksplosjoner i fabrikkanlegget tvinger befolkningen på flukt. Nærmeste trygge havn er Kirkenes, og snart oversvømmes grensen av redde, slitne og forfrosne russere. Major Frank Halvorsen ved Forsvarets Spesialkommando mistenker at ikke alt ved hendelsen er som det skal. I all hemmelighet sender han et team av sine bestet operatører, ledet av løytnant Ida Vinterdal, for å få et bedre bilde av situasjonen.I løpet av noen få, hektiske dager går forholdet mellom Norge og Russland fra forretningsmessig til fiendtlig. For første gang siden den kalde krigen er en væpnet konflikt mellom de to nabolandene ikke bare mulig, men sannsynlig. I et siste, desperat forsøk på å unngå en konflikt tar Ida Vinterdal og Frank Halvorsen på seg et oppdrag de sannsynligvis ikke vil slippe levende fra. Et oppdrag som direkte angår Russlands president Vladimir Putin.

Forlag Lydbokforlaget

Utgivelsesår 2019

Format Lydfil

Serie Gruppe Alpha - Ida Vinterdal (1)

Genre Krim Thrillere

Omtalt sted Finnmark

Spennende og drivende god. Kan anbefales.

Spennende og bra. Men som vanlig noe overdrevet

Spennende thriller som har det meste. Lybboka er fin for de som har dårlig hørsel også. Sliter selv med hørselen.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Nordnorsk lesesirkel startet i januar 2019 (egen liste for fjorårets leste titler). Vi leser en nordnorsk forfatter i måneden, og møtes en gang i måneden for å snakke om lest bok.

• "Blå storm - thriller" av Ørjan N. Karlsson
  • "Rød stjerne - thriller" av Ørjan N. Karlsson
  • "Dypet - thriller" av John Kåre Raake
  • "Soldathjerte - roman" av Ørjan N. Karlsson
  • "Antatt skyldig - ...når marerittet blir virkelighet..." av Kjell Arvid Nilssen
  • "Det fortapte landet" av Juan Francisco Ferrándiz
  • "Vokteren" av Fiona Cummins