Jack. Et liv i søkk og kav

protestsangeren som stengte døra til EU

Utenfor allfarvei 2019 Innbundet

Visedikteren og protestsangeren Jack Berntsen (f. 1940) var en markant lederskikkelse i den nordnorske kulturrevolusjonen på 70-tallet. Han bidro mer enn noen til at nordlendingene tok i bruk dialekten sin i full offentlighet. Jack var sjøl den første som sang på nordnorsk på plate. «Kor e hammaren, Edvard» ble symbolet på nei-folkets kamp mot norsk medlemskap i EU. Ingen steder var motstanden sterkere, enn i nord.

Denne biografien om Jack er også en fortelling om Nord-Norge, om en landsdel som retter ryggen opp - på kulturens vinger,
til gløden av visesang ved bålet.

(forlagets omtale)

«Det var nødvendig å få belyst kraftsenteret Jacks liv og virke. Han vokste fram av et Nord-Norge i endring, men også i lys av en større verden. Denne boka tar oss med på denne reisen, på engasjerende og usentimentalt vis. Billy Jacobsen tar ansvar for å plassere Jack inn en kulturell og politisk ramme. Dessuten blir vi kjent med mennesket Jack. Dette er god lesning, det lyser fortellerglede av hver side.»

- Dosent på OsloMet og musikk.aktivist på 70-tallet, Jan Storø (Oslo, 2019)

«Det var uten tvil Kor er hammaren Edvart eller Bygdevise som ble symbolet for den kunstneriske og litterære frammarsjen som fant sted i nord utover på 1970-tallet. Det litterære budskapet var som skapt for tiden: utkant-Norges politiske oppgjør med sentralmyndigheter og kapitalkrefter som toppet seg i EF-striden først på syttitallet.»

- Finn Stenstad (Fram fra de hundrede mile - Nordnorsk litteratur fra 1945 til 1992).

«Jeg mener vi har mistet vår største kulturpersonlighet. Kanskje store ord. Men jeg mener hvert bidige. En flott fyr med en utrolig scenesjarm som man knapt har sett maken til. Det lyste hjertelighet og varme av ham, både på scenen og privat. Nord-Norge har tapt en av sine største sønner.»

- Arthur Arntzen, 2010.

«Jack skrev ikke bare kampsanger. Han var både lyriker og humorist, og skrev stadig nye tekster som tok samtida på kornet.

Forlag Utenfor allfarvei

Utgivelsesår 2019

Omtalt sted Nord-Norge

Omtalt person Jack Berntsen

www.utenforallfarvei.no

Nordnorsk lesesirkel startet i januar 2019 (egen liste for fjorårets leste titler). Vi leser en nordnorsk forfatter i måneden, og møtes en gang i måneden for å snakke om lest bok.