Hva visste hjemmefronten?

Holocaust i Norge: varslene, unnvikelsene, hemmeligholdet

Gyldendal 2018 Innbundet

En rystende bok som kaster helt nytt lys over en sentral del av norsk krigshistorie.

Berlin, 1941. Høyt oppe i naziregimet er juristen Helmuth James von Moltke del av en tysk gruppe som aktivt motarbeider Hitler. Da han får informasjon om hvilken skjebne som venter jødene, setter han i gang et livsfarlig dobbeltspill. Samtidig, i Norge, har den norske motstandsbevegelsen klart å bygge opp et slagkraftig apparat. Men hva får hjemmefronten egentlig vite om de kommende jødedeportasjonene fra Norge?
773 norske jøder ble sendt til de tyske dødsleirene. Den etablerte fortellingen har i alle år vært at aksjonen kom som lyn fra klar himmel og at hjemmefronten gjorde alt som sto i dens makt for å redde jødene. I Hva visste hjemmefronten? blir denne fortellingen for første gang kritisk undersøkt. Marte Michelet legger fram nye funn og dokumenter som avdekker en helt annen historie. Hun avslører unnvikelsene i den norske motstandsbevegelsen både før, under og etter aksjonen mot jødene. Ikke minst viser hun hvordan flere motstandshelter og historikere i ettertid har dysset ned, sminket over eller hemmeligholdt vesentlig informasjon.

ISBN13 9788205504103

EAN 9788205504103

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Norge

Skjønnlitteratur og sakprosa.

Bøker jeg vil lese.

• "Kleopatra - en biografi" av Stacy Schiff
  • "Jeg har levd i dette landet i tusen år - en sommer med Sigrid Undset" av Kristin Brandtsegg Johansen
  • "Snø fra Brasil" av Adriana Lisboa
  • "Mors historie - en familiesaga" av Mona Levin
  • "Nidarosdomen - en biografi om Norges nasjonalmonument og menneskene som bygde det" av Atle Næss
  • "En grav for to - Selma Falcks første sak" av Anne Holt
  • "Utenfor er hundene - kriminalroman" av Gunnar Staalesen