1945

hat, hevn, håp

Vega forlag 2015 Innbundet

Like før midnatt 8. mai 1945 sprengte rikskommisær Josef Terboven seg selv i luften på Skaugum. Fem dager senere ble kronprins Olav tatt imot av et jublende folkehav. Norge var igjen fritt, men få kjente til tautrekkingen som hadde foregått i kulissene. Noen uker tidligere var Berlin blitt inntatt av hevntørste russere, og Nazi-Tysklands forhatte ledere ville bruke Norge som et forhandlingskort for å redde seg selv - under trusler
om at samtlige gjenværende styrker ville yte motstand til det siste. I en kaotisk tid utgjorde de fortsatt væpnede okkupantene en enorm risiko, og de allierte krigslederne nølte.

I 1945 - Hat. Hevn. Håp forteller Alf R. Jacobsen for første gang den hele historien om hvordan frigjøringen langt på vei var en funksjon av krigens sluttfase på Kontinentet. Han beskriver også kappløpet om fiendens våpenteknologi, jakten på krigsforbrytere og maktkampen som fant sted da landet skulle ledes inn i en ny tid. Boken markerer starten på forfatterens nye serie om etterkrigstidens Norge, en levende fremstilling basert på til dels ukjente og nylig frigitte kilder.

Forlag Vega forlag

Utgivelsesår 2015

Serie Historien om det moderne Norge 1945-2000 (1)

Omtalt tid Etterkrigstiden

Bra bok om året 1945, men det er et stykke opp til terningkast 6

Det var en hard nervepåkjenning å føre krig. Det var nesten like hardt å skape fred.

Med plenty av drikkevarer, tilgang til amerikanske sigaretter og harde dollar og pund på innerlomma var få dører stengt. Svartebørsen blomstret. Det meste var til salgs, og sengene var varme.

Seierherrenes belønning skulle innkasseres til forbedringer av den hjemlige produksjon og levestandard. Hitlers industrielle hemmeligheter skulle plyndres og tas i bruk av de allierte.

• "Hitlers Norge - okkupasjonsmakten 1940-1945" av Berit Nøkleby
  • "9. april - time for time" av Alf R. Jacobsen
  • "Da freden brøt løs - de første månedene i frihet etter andre verdenskrig" av Trond Risto Nilssen
  • "Hjem til Stalin - skjebnen til 83000 russiske krigsfanger i Norge 1945" av Egil Ulateig
  • "I Stalins skygge - 1946-1949" av Alf R. Jacobsen
  • "Kongens flukt - de dramatiske dagene 9. april - 7. juni 1940" av Lars West Johnsen
  • "Ulvetiden - krig og samarbeid" av Kjell Fjørtoft
  • "Den lange oppturen - norsk historie 1945-2015" av Finn Olstad
  • "Quislings biskoper - en norsk kirke i nazismens tjeneste" av Geir Thorsdahl
  • "Seks minutter i mai - hvordan invasjonen av Norge gjorde Churchill til statsminister" av Nicholas Shakespeare
  • "Tysklandsbrigaden - til fiendeland for freden" av Geir Stian Ulstein
  • "Farlig farvann - Hurtigruten i nord 1940-45" av Alf R. Jacobsen