Hva hvis

min reise for å finne meg selv

Cappelen Damm 2024 Innbundet

NRK-profilen Christian Strand ble adoptert bort da han var tre måneder gammel. Hans norske foreldre hentet ham på et barnehjem i Indonesia. Hele livet har han kjent på en sterk følelse av takknemlighetsgjeld og et behov for å overkompensere sitt asiatiske utseende med «norskhet». Først etter at han ble far selv, begynte han å tenke på egen barndom og lete etter eget opphav. I denne boken reiser Strand tilbake til Indonesia som voksen tobarnsfar og utfordrer sannheter han før har trodd på: Kan man bli hel uten å vite hvor man kommer fra? Hva innebærer det når det sås tvil om det lille du vet? Og hva betyr følelsen av gjenkjennelse og tilknytning i et menneskeliv? «Kanskje var mamma og pappa like usikre som meg på min biologiske familie. De ante jo ingenting om dem, og visste heller ikke om det var best for meg å la temaet ligge. Det ble derfor enklere for alle å snakke om andre fine ting rundt adopsjonen. For meg ble det tryggere å si til mamma og pappa at jeg aldri hadde vært interessert i min biologiske slekt. Jeg visste jo ikke hvordan jeg skulle prate om det.»

Utgivelsesår 2024

ISBN13 9788202800475

EAN 9788202800475

Genre Personlige beretninger

Omtalt person Christian Strand

Christian Strand som mange av oss kjenner fra tv-skjermen, er adoptert fra Indonesia. Han forteller sin historie og den er kanskje litt annerledes enn mange andre adopsjonsfortellinger. Han var egentlig ikke så opptatt av å finne ut hvor han kom fra, han hørte jo hjemme hos mamma og pappa! Men da han selv ble far begynte ting å endre seg.

Godt skrevet, personlig og rørende.

• "To pappaer - en historie om kjærlighet, surrogati og familie" av Knut H. Pelerud
  • "Haakon - historier om en tronarving" av Haakon
  • "Hjertet i to - seks måneder med Karpe" av Yohan Shanmugaratnam
  • "Ingen kan spytte på et smilende ansikt - om identitet, overlevelsesteknikk og koreansk hevnkunst" av Synne Sun Løes
  • "Jeg er ikke polakken din" av Ewa Sapiezynska
  • "Kroppen for voksne" av Trond-Viggo Torgersen