Husmorboka

et gjensyn med Norges glemte arbeidsplass

Humanist forlag 2016 Innbundet

En mor, en bestemor, en tante vi sjelden besøkte: Vi husker husmødrene godt. Det lune fanget, stabelen med vafler, gardinene som ble byttet til jul. Men tenkte vi over at de hadde det som yrke? At hjemmet var husmorens arbeidsplass, og at forkleet hun gikk med var et jobbantrekk?

På det meste var halvparten av norske kvinner husmødre. De arbeidet i hjemmet for å gi omsorg til andre, og tok verken ut lønn eller ferie. Hushjelpene forsvant etter krigen, og det var fortsatt mange år til kvinner inntok arbeidslivet for fullt. Hva var det egentlig de gjorde dagen lang? Hva ble forventet av dem, hvilke krav stilte de til seg selv og hvordan ble jobben gjort?

Denne boken handler om innsatsen som ble lagt ned i de små, hverdagslige ting - om matpakker, stiklinger og den svake eimen av grønnsåpe som lå over norske hjem på femti- og sekstitallet.

Forlag Humanist forlag

Utgivelsesår 2016

Herlig bok om husmødrene på 1900-tallet - leste den fra perm til perm og elsket den fra første side! <3

For et bokår dette har vært! Selv om vi kun er halvveis uti, er det flere bøker som utmerker seg og gjør noe med meg. Det gir energi og påfyll i en hektisk (og til tider ganske grå) hverdag, gir rom for å gruble, og utfordre fordommer. Dette året har jeg så langt fordypet meg i psykologiske bøker. Jeg elsker å finne ut av hva som driver mennesker til å gjøre som de gjør, hva som former holdningene og verdiene våre, og hva som ligger til grunn for de livene vi lever. Det er alltid en grunn til at folk er som de er!! Majoriteten av disse bøkene er interessante og hjertevarme. Bøker må må gi påfyll til sjel, hjerte og tanke og helst ha rot i virkeligheten!

• "Ja, vi elsker ting - elleville samlinger fra hele Norge" av Miriam Høvik
  • "Etternavna våre - fra Astrup til Åstorp" av Arne Torp
  • "Med viljens kraft" av Tare Teksum
  • "Du grøne, glitrande - ei hyllest til juletreet" av Oddgeir Bruaset
  • "Komlelandet - ei reise i raspeballen sitt kokevatn" av Kjartan Brügger Bjånesøy
  • "Gi meg alle detaljene" av Linnéa Myhre
  • "Konge for sin tid" av Christian Borch