Med viljens kraft

av (forfatter) og Terje Grøsseth (medforfatter).

Tun 2011 Innbundet

Teksum forteller her om barndom og oppvekst på Oppdal, og om hvordan foreldrene la til rette for at han skulle kunne gjøre det samme som andre barn, selv om han etter hvert både ser og hører svært dårlig. Han beskriver hvordan på tross av dette har fullført både videregående skole, høgskole- og universitetsutdanning. Han forteller også om hvordan det var å være med på tv-programmet Ingen grenser, og hvordan livet har artet seg etterpå.

7. januar 2010 sto Tare Teksum på scenen i Olavshallen i Trondheim. I salen satt 1200 publikummere og applauderte mens han fikk overrakt prisen som viste at folket hadde kåret ham - en nesten blind og døv gutt fra Oppdal - til Årets trønder. I blitsregnet var det få som kunne forestille seg hva som rørte seg i ham i dette øyeblikket, hvor lang og tung veien hit hadde vært. For første gang forteller Tare selv den fantastiske historien om sitt liv. Da mørket og stillheten lukket seg stadig tettere rundt ham, og legene sviktet, hadde han mot og styrke til å finne sin egen vei. I naturen fant han sjelefred og glede, og til slutt en mulighet som skulle lede ham ut av ensomheten: TV-serien Uten grenser med Lars Monsen. Tare Teksum formidler sitt gripende drama med karakteristisk humor og livsvisdom, og helt uten selvmedlidenhet. Han skriver: "Vi har bare en kropp. Så har vi flust med talenter og ressurser - gaver vi har fått. De skal vi bruke, ikke kaste bort. La oss bruke våre evner, framfor å sutre i savn over hva vi måtte mangle." Dette er en bok som ikke bare vil gripe og underholde, men som også gir leseren mot og trøst i eget liv.

Forlag Tun

Omtalt person Tare Teksum

• "På tur med Lars Monsen" av Lars Monsen
  • "Husmorboka - et gjensyn med Norges glemte arbeidsplass" av Iris Furu
  • "Børgefjell" av Lars Monsen
  • "Døden ved Verdens ende - 18 krimnoveller" av Marte Østmoe
  • "Femundens villmark" av Lars Monsen
  • "101 villmarkstips" av Lars Monsen
  • "Årets påskekrim - 13 kriminalnoveller fra spenningens mestere" av Karin Fossum
  • "Kom ikke nærmere - jeg og far" av Trond Kirkvaag
  • "Nordkalotten 365 - 8 villmarkseventyr" av Lars Monsen