Hull

av (forfatter) og Fartein Døvle Jonassen (oversetter).

Damm 2002 Innbundet

Familien til Stanley Yelnats er forfulgt av uhell grunnet en gammel forbannelse. Derfor blir ikke Stanley overrasket da han ved en misforståelse blir sendt til en forbedringsanstalt for slemme gutter. Hver dag må hver gutt grave et hull, halvannen meter dypt og halvannen meter tversover i alle retninger, i den uttørkede sjøbunnen til Green Lake. Bestyreren sier gravingen styrker karakteren, men det er løgn. Stanley må grave opp sannheten. Sannheten er innviklet og mangfoldig, og trådene i historien vikler seg ut og samles igjen med mange overraskelser underveis. Boka er filmatisert i 2003.

Forlag Damm

Utgivelsesår 2002

Serie Damms utvalgte

«Altfor snart var Stanley ute på sjøen igjen og stakk i spaden i jorda. X-Ray hadde rett: Det tredje hullet var verst. Det var det fjerde hullet også. Og det femte. Og det sjette, og det…. Han satte spaden i jorda. Etter en stund hadde han mistet tellingen på ukedagene, og hvor mange hull han hadde gravd. Alt virket som et eneste stort hull, og det ville ta halvannet år å bli ferdig med det. Han tippet han hadde gått ned minst to og en halv kilo. Han anslo at om halvannet år ville han enten være i kjempeform, eller død.» Hull

Helt siden tippoldefaren, Stanley Yelnats, lot være å holde sin del av et løfte han ga til en sigøyner i Latvia og i stedet reiste over til Amerika, har Yelnatsfamilien vært omgitt av uhell som har ristet dem løs fra fremskrittets stige og sendt dem tilbake til startstreken.

Det startet med at tippoldefaren ble robbet for en betydelig formue på vei fra New York til California, en formue som, skjøtet med litt kompetanse, ville ha gitt familien en arv på solsiden, « i et herskapshus ved stranden i California» (s.15). I stedet bor «[…] de oppå hverandre i en knøttliten leilighet der det lukter svidd gummi og fotsvette.» (s.15)

Vår helt, Stanley Yelnats den IV, bor der sammen med moren og oppfinnerfaren, Stanley Yelnats den III. Moren hører vi ikke spesielt mye om, her er fokuset på Yelnatsguttene. Og en kan godt unnskylde det med å si at hun, fordi hun ikke er en ordentlig Yelnats, har unngått å bli direkte rammet av uhellene familien etter hvert har akseptert må være bunnet i en forbannelse.

Hennes rolle er den støttende partneren når det blir kluss med mannens siste oppfinnelse og han uunngåelig startet å «forbanne den elendige-stinkende-råtne-grisestjelende-oldefaren sin» (s. 14). Eller så var hun den oppmuntrende moren, blind for sønnens venneløshet og uvitende om mobbingen sønnen blir utsatt for på grunn av størrelsen. Selv fra lærerne, som i tillegg synes det er noe moro ved at Stanleys største mobber, er en gutt som fysisk er mindre enn ham.

Men det er ikke dette som er Stanleys vanskjebne. Den er verre. Det starter med at Stanley blir arrestert for å ha stjålet et par gamle sko. Vanligvis ville en slik ugjerning ikke fått konsekvensene den får. Ikke en gang i Texas. At det likevel er det som skjer, skyldes at skoene ikke var hvilke som helst par sko; de var sko en av landets mest berømte baseballspillere hadde donert til en pengeinnsamlingsauksjon for et herberge for hjemløse og som hadde fått en prislapp på flere tusen.

Stanley bedyrer sin uskyld og forteller sannheten. Men sannheten setter ham ikke fri. Derimot blir han først kalt ussel av dommeren, før han får et (slags) alternativ; fengsel eller atten måneder på en leir for trøblete gutter. Stanley har aldri vært på leir, det er familien for fattig til. Men både han og familien har en forestilling om slike steder som er langt fra Green Lake-leiren, der Stanley blir sendt.

Der er det ingen utflukter, ikke svømming, ingen grilling og historiefortelling rundt bål, og ikke ingenting annet å gjøre enn å grave hull. Sju dager i uka. Bestyreren og de andre voksne sier at dette skal bygge opp karakter og utholdenhet, men det det stort sett gjør er å slite deltakerne til utmattelse og gi dem blemmer på hendene.

Gravingen er likevel ikke like meningsløs som den ser ut til. Den har en hensikt som holdes hemmelig for alle deltakerne. Til Stanley finner ut av det. Og da må han gi seg ut på en strabasiøs ferd som kan koste flere enn ham livet ut i det nærmeste golde landskapet rundt leiren.

Louis Sachars prisbelønte roman er morsom, spennende, engasjerende og har et hjerterom som man ikke kan la være å bli berørt og sjarmert av.
En leseglede.

Anbefales varmt.

Boken ett hull om dagen handler om en gutt som heter Stanley som blir sendt til Green Leak leiren. Stanley er ingen slem gutt. Han ble funnet skyldig for en forbrytelse han ikke hadde gjort. Han var bare på feil sted til feil tid. Dommeren sier at Stanley kan velge mellom fengsel eller og dra til Green lake leiren. Stanley velger Green Leak leiern

Boka hull handler om en gutt som blir tatt for å stjele, og konsekvensen blir at han blir sendt på leir. På leiren må han og alle de andre som er der grave et stort hull hver dag, nesten uten vann i varmen. Etterhvert som tiden går får han seg en venn, de blir etterhvert bestevenner og når de har gravd ferdig hullene sine finner de på mye gøy og rart. En dag skjer det noe galt. Boka passer for alle, både store og små, det er en super familiebok.0.

Han likte seg selv nå. Han lurte på om han var blitt gal.

Bøker som Ida har lest...

The nation's best-loved novels - Top 100

• "Alt annet enn pensum" av Harald Rosenløw Eeg