H.C. Andersen

en biografi

av (forfatter) og Ina Elisabeth Pedersen (oversetter).

Press 2004 Heftet

Biografi om forfatteren med skildringer fra barndommen i Odense, hans forhold til Kirkegaard, bruddet med Charles Dickens, reisene i Italia og den aller siste reisen mot Fyn 11 august 1875. Med litteraturliste og register.

H.C. Andersen. En biografi er den store autoritative fremstillingen av den danske eventyrdikter. Jens Andersen forteller om dikterens liv fra vugge til grav, om hjemmets fattigdom, om den begavede farens bedrøvelige skjebne og morens alkoholisme, om hans ankomst til København og hans mirakuløse evner til å gjøre inntrykk på det københavnske borgerskap, som så mulighetene i den aparte, keitete gutten og fikk ham på rett vei. Om hans gåtefulle seksualitet, om hans kolossalt mange reiser . og om de triumfer han feiret, først i København, men senere også i hele Europa. Det er siden H.C. Andersens død i 1875 sagt og skrevet mye om hans liv og verk, og mye av dette hviler på rene myter . myter han selv var med på å skape for å legge en romantisk distanse til sin sanne bakgrunn, som bl.a. avspeiler seg i hans etternavn. Det er disse mytene Jens Andersen forsøker å komme rundt og bakenfor i denne biografien, ikke for å fremstille Andersen som en eventuell løgnhals, men for å forstå de krefter han stod overfor, både inne i og utenfor seg selv

Forlag Press

Utgivelsesår 2004

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted Danmark

Omtalt person H.C. Andersen

...jeg bestemte da, som heltene i de mange eventyr jeg hadde lest, å dra, ganske alene, ut i verden. Jeg var ganske rolig, for jeg stolte blindt på vår Herre, som nok ville ta seg av meg. Det gikk jo alltid godt i komediene og historiene.

født 2. april 1805,
død 4. august 1875
Wikipedia
I 1835 debuterte også Andersen som eventyrdikter med et lite hefte med fire eventyr, men det var det nesten ingen som la merke til, og han vektla det heller ikke i noen særlig grad selv. Det skulle det ta lang tid og mange eventyr før han så gjorde.
I de følgende år skrev han flere skuespill og romanene O. T. og Kun en Spillemand. Etter en reise (1840–41) til blant annet Italia, Malta, Hellas og Tyrkia, ga han i 1842 ut reiseskildringen En Digters Bazar. I 1857 var H.C. Andersen på besøk hos den engelske forfatteren Charles Dickens i England, og i 1862–63 reiste han i blant annet Spania og Marokko, skildret i I Spanien.

Det var likevel med eventyrene, at H.C. Andersen fikk den største suksessen, som vennen H.C. Ørsted hadde spådd. De er oversatt til mer enn 100 språk. Blant de mest berømte er Fyrtøyet, Prinsessen på erten (1835), Den lille havfrue, Keiserens nye klær (1837), Den stygge andungen (1843), Snedronningen (1844) og Piken med svovelstikkene (1848)

• "Svermeren og hans demon - fire essays om Knut Hamsun" av Aasmund Brynildsen
  • "Solgudens fall - Knut Hamsun - en litterær biografi" av Jørgen Haugan