Harry Potter og fangen fra Azkaban

av (forfatter) og Torstein Bugge Høverstad (oversetter).

Cappelen Damm 2016 Innbundet

Utgivelsesår 2016

ISBN13 9788202523268

EAN 9788202523268

Serie Harry Potter (3)

Genre Fantasy

Nå har jeg endelig tatt meg tid til å skrive en bokanmeldelsen om bok nummer 3 i Harry Potter-serien. Det har gått ganske treigt i det siste.

Yay!! Det er utrolig morsomt å komme tilbake på Galtvort. Selv om jeg har lest bøkene før og sett filmene, er det fortsatt spennende å være på Galtvort med Harry og vennene hans. Man kan sitte å lese i evigheter, fordi det er så hyggelig og koselig å lese.
Grunnen til at jeg valgte å lese bøkene på nytt, var at jeg egentlig aldri ble ferdig med de siste bøkene(shame on me.) Derfor tok jeg initiativet til å starte serien på nytt!

Jeg elsker fantasy-bøker, så det kommer jo egentlig ikke som et sjokk at jeg liker boka. Det som er så kult med sånne type bøker, er at det er så mange fantastiske skapninger, og det synes jeg er gøy å lese om. Egentlig, så liker jeg alt som har med magi og gjøre, men nå for tiden liker jeg også veldig godt dystopi.

Alle har sikkert lest Harry Potter, men hvis du ikke har det synes jeg at du burde ta deg tiden til å lese serien. Filmene er også fantastiske, så hvis du ikke liker å lese burde du definitivt se filmene! De er utrolig bra laget! Nå fikk jeg lyst til å se de igjen . . .
Se også her!

Boken er et godt knepp opp kvalitetsmessig fra de to første bøkene. Figurene er mer sammensatte, språket rikere(oversetteren skal sikkert ha en del av æren i dette tilfellet), og plotet har flere vendinger og er langt mindre forutsigbart enn i de to første bøkene. Det vakreste ved boken, er hvordan Rowling skriver om det å ta vare på minnene etter de vi har mistet, og hvordan man kan bruke det på en støttende måte, og ikke bare dyrke sorgen som sorg.

Både jeg, og syvåringen henger godt med, og går på neste bok i serien(de blir jo bare tjukkere og tjukkere...) med krum hals og store forventninger.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Etter å ha lest første og andre boka syns eg at det kjem seg betraktelig. Rørande passasjer som får tårene fram hos lesaren. Meir djupn i karakterane og meir visdom/meining frå forfattarens side. Fint å lesa om Sirius som går frå frykta skurk til elska alliert.

Beste boka i harry potter

"Vel. Du har noe som minner om et kors..." sa han og konsulterte Lys gjennom framtidas tåker. "Det betyr at du kommer til å oppleve 'prøvelser og lidelser' - beklager - men her er det noe som kanskje kan være sola. Vent litt...det betyr 'stor lykke'... så du kommer altså til å lide, men være veldig lykkelig..."

Mr Moony presents his compliments to Professor Snape, and begs him to keep his abnormally large nose out of other people's business.

“But you know, happiness can be found even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light." -Dumbledor

Mr Padfoot would like to register his astonishment that an idiot like that ever became a Professor.

Mr Wormtail bids Professor Snape good day, and advises him to wash his hair, the slimeball.

Fantasy, grøssere og Science-fiction - alt en leseglad ungdom kan finne på å lese
Passer for alder 13-100 år
Alle bøker er utgitt eller vil bli utgitt på Norsk - Og anbefales på det varmeste!

Jeg leste utrolig mye da jeg var yngre. Jeg leser fortsatt bøker som kanskje vil bli kategorisert som ungdomsbøker. Det finnes så himla mye fint. Det er også fint for voksne å lese ungdomsbøker tror jeg, så, ta en kikk.

..fordi jeg vil få den førstegangsopplevelsen igjen og igjen og igjen og igjen!

her her er harry potter bøkene

Her er de bøkene jeg syns er de beste innen fantasy

• "Harry Potter og ildbegeret" av J.K. Rowling
  • "Harry Potter og Halvblodsprinsen" av J.K. Rowling
  • "Harry Potter og Føniksordenen" av J.K. Rowling
  • "Harry Potter og dødstalismanene" av J.K. Rowling
  • "Skalden Skurres historier" av J.K. Rowling
  • "Harry Potter og mysteriekammeret" av J.K. Rowling
  • "Fabeldyr og hvor de er å finne - det opprinnelige filmmanuskriptet" av J.K. Rowling
  • "Harry Potter og de vises stein" av J.K. Rowling
  • "Harry Potter and the Deathly Hallows (Book 7)" av J.K. Rowling