Gud er norsk

soldatene fra fredsnasjonen

av (forfatter) og Eivind Stoud Platou (illustratør).

Aschehoug 2007 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Boken er en blanding av dokumentar, historie og personlig reiseskildring. Forfatteren tjenestegjorde i Bosnia i 1999, og bruker egne erfaringer til å fortelle om norske soldater i utlandet. Leseren tas med til Sør-Libanon, Afghanistan og Irak, samtidig som han tegner personlige portretter underveis. I tillegg handler boken om norsk utenrikspolitikk og fredsarbeid.

Vinteren 1999 befinner Aslak Nore seg som soldat i Bosnia, men forfatterens egen historie er bare opptakten til en større fortelling om norske soldater i utlandet. Med formålet å finne ut om Gud er norsk legger Nore ut på en reise som skal bringe ham fra det flate slettelandet i Nord-Tyskland til ruinene i Sør-Libanon og fjellene i Afghanistan.
På veien tegner han fargerike portretter . av den samiske vognføreren som synes Afghanistan ligner Finnmarksvidda, den bosniske jenta som ble reddet av en norsk soldat under krigen, og et norsk-libanesisk ektepar som gjenforenes tjue år etter.
Boken er samtidig en utenrikspolitisk tidsreise i sporene til fredsnasjonen Norge. Nore konstaterer at våpen kan være det eneste som sikrer fred . og at velmenende fredsarbeid kan forlenge lidelsene. Men «embedded» blant amerikanske soldater i Bagdad blir han tvunget til å revurdere sine synspunkter.

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788203192616

EAN 9788203192616

Omtalt sted Irak Afghanistan Libanon

Leste og uleste bøker i bokhylla

• "Ørkenstormer - skuespill" av Tariq Ali
  • "Levande varde i Lom" av Sigmund Falch
  • "Bak lukkede dører - Stalin, nazistene og Vesten" av Laurence Rees
  • "Kappløpet" av Kåre Holt
  • "Jens Chr. Hauge - fullt og helt" av Olav Njølstad
  • "Norges hemmelige krigere - kommandosoldater i kamp mot terror" av Tom Bakkeli
  • "For riket er ditt - fortellinger" av Birger Emanuelsen