Ørkenstormer

skuespill

av (forfatter) og Thorvald Steen (forfatter).

Oktober 2010 Heftet

Dette er et drama om korsfareren Rikard Løvehjerte og den muslimske hærføreren Saladin som kjempet om Jerusalem i år 1191. Først og fremst handler stykket om kampen mellom fundamentalistisk tro og menneskelig tvil.

Ørkenstormer er dramaet om korsfareren Richard Løvehjerte og den muslimske hærføreren Saladin som kjempet om Jerusalem i år 1191. De to møttes aldri ansikt til ansikt. I skuespillet gjør de det. Den religiøse og politiske konflikten som utspilte seg, har sin parallell i Jerusalem og verden i dag. Først og fremst handler stykket om kampen mellom fundamentalistisk tro og menneskelig tvil. Skuespillet er skrevet av Tariq Ali og Thorvald Steen, og boka inneholder både norsk og engelsk versjon av teksten. Ørkenstormer har premiere på Litteraturhuset 5. mars 2010. Stein Winge er regissør. Litteraturhuset, Nationaltheatret og Riksteateret står bak produksjonen.

Parallell tittel Desert storms

Forlag Oktober

Omtalt tid Middelalderen

Omtalt sted Israel

Omtalt person Saladin Rikard I Løvehjerte

Språk Bokmål Flerspråklig Engelsk

• "Tyrannosaurus text - essay" av Kjartan Fløgstad
  • "Loven vest for Pecos - og andre essays om populærkunst og kulturindustri" av Kjartan Fløgstad
  • "Brennbart" av Kjartan Fløgstad
  • "Fotball forklarer verden! - en (tvilsom) teori om globalisering" av Franklin Foer
  • "Fangliner" av Kjartan Fløgstad
  • "Forrådte testamenter" av Milan Kundera
  • "Gud er norsk - soldatene fra fredsnasjonen" av Aslak Nore
  • "Flyktig hendelse med kort a, lang a og diftong - fortellinger" av Lydia Davis
  • "Mesteren fra Petersburg" av John M. Coetzee
  • "Kamelskyer - roman" av Thorvald Steen
  • "VM i fotball 1998" av Jon Michelet
  • "Herzog" av Saul Bellow