Trond Bolle

alles helt - min mann

av (forfatter) og Bjørg Gjestvang (forfatter).

Kagge 2012 Innbundet

Orlogskaptein Trond Bolle var Norges høyest dekorerte spesialsoldat i moderne tid da han ble drept i en veibombe i Afghanistan 27. juni 2010. Bolle skulle ut på et siste oppdrag for å erstatte en såret kollega. Da var det mye som ikke stemte. Flere av hans nærmeste venner advarte ham. De ante at den største fienden nå ikke lenger var Taliban, men at den erfarne offiseren selv var i ferd med å miste troen på krigen. Enken Bjørg Gjestvang forteller om hvordan det var å leve sammen med en mann som stadig gjennomførte livsfarlige oppdrag bak fiendens linjer, både som marinejeger og hemmelig agent for etterretningstjenesten. Det siste han spurte Bjørg om i en telefonsamtale dagen før den skjebnesvangre kolonnen la ut fra militærleiren i Meymaneh, var om de to guttene deres hadde det bra, og om den vakre Hurdalsrosen hjemme i hagen sto i blomst.

Forlag Kagge

ISBN13 9788248911951

EAN 9788248911951

Omtalt sted Oppland Afghanistan Balkan

Omtalt person Trond Bolle

Trond Bolle
Jeg syntes at boka var ganske spennende og innholdsrik, fordi den hadde mye spennende historier og fakta om Trond Bolle og hans helte modige handlinger. Boka kom egentlig ganske tregt i gang fordi det var en veldig lang og treg innledning som ikke hadde så mange handlinger eller noe vendepunkt. Det jeg syntes var best med boka var egentlig med en gang den begynte å bli spennende, det var da boka begynte å handle om Trond's skole gang og hans vei opp til elitesoldat i Afghanistan. Boka er ikke for de som ikke liker så mye fakta og action. Trond Bolle alles helt, min mann, er en av de beste bøkene jeg har lest. Anmeldt av Mats Brekke.

• "Krigshelten - historien om marinejegeren og etterretningsagenten Trond Bolle" av Rolf J. Widerøe
  • "Mafia i Norge - det nye kriminelle landskapet" av Stein Morten Lier
  • "Jegerånden - å lede i fred, krise og krig" av Eirik Johan Kristoffersen
  • "Gud er norsk - soldatene fra fredsnasjonen" av Aslak Nore
  • "En tøff dag - en innsideberetningen fra Navy SEAL-operasjonen som drepte Osama bin Laden" av Mark Owen
  • "Med mandat til å drepe - norske skarpskyttere i Afghanistan forteller"
  • "Brødre i blodet - i krig for Norge" av Emil Johansen
  • "Norges hemmelige krigere - kommandosoldater i kamp mot terror" av Tom Bakkeli
  • "Kina på 200 sider - fra de første dynastiene til dagens stormakt" av Torbjørn Færøvik
  • "Monika-saken - min historie - fra drapsetterforsker til varsler" av Robin Schaefer
  • "På innsiden - historien om mitt politiliv" av Eirik Jensen
  • "Jens Chr. Hauge - fullt og helt" av Olav Njølstad