Gud bor i Brooklyn

en bok om Jehovas vitner

Gyldendal 2004 Innbundet

Forfatteren forteller om sitt liv i Jehovas vitner. Det som begynte i stolthet over å være en av Guds utvalgte, men som endte i den dypeste tvil da han ble utstøtt fra sekten på grunn av en kritisk holdning til dens lære. Men dette ble også veien til friheten. Dette er hans oppgjør med den intoleranse og mangel på menneskelighet som preger det verdensomspennende nettet av Jehovas vitner.

Et gripende innblikk i et enkeltmenneskes skjebne, i den intoleranse og mangel på menneskelighet som preger Jehovas vitner. Etter å ha levd hele sitt liv som et Jehovas vitne ble Roar Henriksen utstøtt fra sekten for å ha tilkjennegitt kritiske holdninger til spørsmål om liv og lære. I denne boken forteller han om sitt liv, fra han som liten gutt ble presset til å forkynne på dørene til han endelig ble fri i godt voksen alder. Gud bor i Brooklyn er et dyptgående oppgjør med de doktriner som ligger til grunn for sektens lære og med dens ledere både nasjonalt og internasjonalt. Boken gir et gripende innblikk i et enkeltmenneskes skjebne, og viser den intoleranse og mangel på menneskelighet som preger sekten . og det å overleve i et knallhardt religiøst regime.

Utgivelsesår 2004

ISBN13 9788205327009

EAN 9788205327009

Omtalt person Roar Henriksen

Jeg syntes det er veldig respektløst å kritisere andres religion. Skal jeg lissom skrive en bok om at jeg misliker jøder? NEI! Jehovas vitner blir feiltolket av mange personer, ja flere millioner. Kan du ikke skjekke www.jw.org for å få litt kunnskap om hva de egentlig tror på , og ikke det wikipedia og andre "rykter" forteller...

• "Sekter" av Audhild Skoglund
  • "Sønn av Hamas" av Mosab Hassan Yousef
  • "Den ukjente Jesus - nye kilder til hvem Jesus virkelig var?" av Oskar Skarsaune
  • "KonspiraNorge" av John Færseth
  • "Hva visste hjemmefronten? - holocaust i Norge: varslene, unnvikelsene, hemmeligholdet" av Marte Michelet
  • "Den du ringer kan ikke nås for øyeblikket" av Lena Niemi
  • "Da gråter englene - historien om en ung kvinne som blir utstøtt av Jehovas vitner" av Marianne
  • "Forsvunnet - en fortelling om seks av seks millioner" av Daniel Mendelsohn
  • "Ro uten årer - en bok om livet og døden" av Ulla-Carin Lindquist