Ro uten årer

en bok om livet og døden

av (forfatter) og Bodil Engen (oversetter).

Bokklubben 2005 Innbundet

Forfatteren forteller om hvordan det var å få diagnosen amyotrofisk lateralsklerose, ALS. Sykdommen er uhelbredelig og sykdomsforløpet kort, forfatteren døde bare et års tid etter å ha fått diagnosen. Her forteller hun om hvordan hun opplevde å stå ansikt til ansikt med døden. Hun forteller om sorgen over å måtte forlate ektefelle og fire barn, men også om øyeblikk av lykke og glede over livet.

Forlag Bokklubben

Utgivelsesår 2005

Omtalt sted Sverige

En virkelig sterk, tankevekkende og vond bok!

Stakkato, vár, hard, varm, glad, bedrøvet, sint, nær.
Engasjerende og personlig om Ulla-Carins liv fra ALS ble konstatert til slutten. Vanskelig å legge bort før den er utlest.

Man får symptomer som tyder på sykdom. Pendler mellom håp og fortvilelse. Det kan jo være en feiltagelse. Kankje jeg innbiller meg alt?
Men innsikten er jo der. Et menneske vet når det er sykt. Når døden prøver på seg drakten.

Å få noens tid. At noen gir meg av sin tid.
Det er en gave så stor, så stor.
En kollega kommer hit og leser skjønnlitteratur med vakker stemme.
Han sitter ved sengen min der jeg ligger mens sondematen pumpes inn. Vi har lys tent, og jeg vil at den boken aldri skal ta slutt.

Å lide er ikke under den menneskelige verdighet. Jeg mener at man kan lide menneskeverdig og ikke menneskeuverdig. Jeg mener at de fleste i Vesten ikke kan kunsten å lide og i stedet gripes av tusen forskjellige slags angst /.../ Man må akseptere at døden hører sammen med livet, også den mest redselsfulle død. Og lever vi ikke et helt liv hver eneste dag, spiller det da noen rolle om vi lever noen dager mer eller mindre?

Jeg kan tenke fritt og er derfor selvstendig.
De kan få vaske kroppen min, og jeg kan tillate meg å nyte det i stedet for å føle skammen.
Å overgi meg naken i deres hender befrir meg.
Ingen når sjelen min.
De kan være mine årer og ro for meg, og jeg kan ligge på dørken og se himmelen.

Jeg skal ta dagen som den kommer, sier de.
Jeg våkner ved siden av mine sønners far og lukter litt på ham. Men alltid med det lille stikket av utilstrekkelighet. Min utilstrekkelighet. Enda jeg jo skal ta dagen som den kommer, og derfor er jeg glad jeg klarer å skyve meg opp av sengen, halte til toalettet og trekke ned buksene. Jeg kan fremdeles tørke meg selv. Foreløpig er det bare vridebevegelser og pinsettgrep venstrehånden har vanskelig for.

Jeg har lest en del bøker som handler om syke mennesker, både fiksjon og biografiske, og jeg tror nok jeg holder en knapp på sistnevnte kategori. Derfor et lite utvalg av bøker som kan anbefales i denne sjangeren.

PS: Ha Kleenexen klar!

Når en bok er lest kan den kun oppfylle et krav. Kriteriene er som følger:

X En bok på mer enn 500 sider
X En romantisk klassikker
X En bok som det har blitt laget film av
X En bok som ble publisert i år
X En bok med et nummer i tittelen
X En bok skrevet av noen under 30
X En bok med ikke-menneskelige karakterer
X En morsom bok
X En bok skrevet av en kvinnelig forfatter
X Et mysterium eller en thriller
X En bok hvor tittelen kun er ett ord

X En novellesamling
X En bok hvor handlingen foregår i et annet land
X En bok som ikke er fiksjon

X En populær forfatters første bok
X En bok fra en forfatter du elsker som du enda ikke har lest
X En bok en venn har anbefalt deg
X En bok som har vunnet en pris
X En bok basert på en sann historie
X En bok fra bunnen av leselista di
X En bok moren din elsker
X En bok som skremmer deg
X En bok som er over 100 år gammel
X En bok du velger å lese kun ut i fra coveret
X En bok du egentlig skulle ha lest i løpet av skolegangen, men aldri fikk lest
X En memoir
X En bok som du fullfører på en dag
X En bok med antonymer i tittelen
X En bok hvor handlingen foregår et sted du alltid har ønsket å dra til
X En bok som ble utgitt året du ble født
X En bok som har fått dårlig omtale
X En trilogi
X En bok fra barndommen din
X En bok med et trekantdrama
X En bok satt til fremtiden
X En bok hvor handlingen foregår på en videregående skole
X En bok med en farge i tittelen
X En bok som fikk deg til å gråte
X En bok med magi
X En "graphic novel" (Litt usikker på hvordan dette oversettes til norsk, men betydningen er i alle fall et lengre tegneserieverk. Et Donald-blad blir her for kort, mens en pocket er litt mer i riktig gate.)
X En bok av en forfatter du aldri har lest noe av
X En bok du eier, men aldri har lest
X En bok hvor handlingen foregår i hjembyen
X En bok med et annet originalspråk
X En bok satt til juletider
En bok skrevet av en forfatter med samme initialer som deg
X Et skuespill
X En bannlyst bok
X En bok som er basert på, eller har blitt til en TV-serie
X En bok som ble påbegynt, men som du aldri leste ferdig

Jeg har vært på en fin fin ferie og det ble noen ( les: flere) bokinnkjøp. Jeg har handlet mye på salg, bruktbokhandel og lignende. Jeg bare MÅ fortelle at jeg har vært på en bruktbutikk som selgte tidens billigste bøker til den latterlige prisen 1 kr!!!:O. Ja du hørte riktig!!!. Eg synest nesten at det var nesten som å si indirekte at bøker er egentlig ingenting. Jeg kjøpte der Sjelens Herre og Arsenikktårnet til 2 kr:D. Jeg angrer,angrer, angrer på at jeg ikke kjøpte novellesamlingen La stå! av Ingvild Rishøi for bare 1 kr.

• "Etter Karlsvogna - brev fra 1000 stjernekikkere" av Jon Magnus
  • "Sorg og sommerfugler" av Gunn Hild Lem
  • "Veien til Karlsvogna - en dagbok om kreft og kjærlighet" av Jon Magnus
  • "Livet etter skuddene - historien om da pappa drepte mamma" av Liselotte Haugsnes
  • "Skynd deg å elske - om å holde sammen når dagene mørkner" av Laila Lanes
  • "Maria og pappa - livet etter mamma" av Marius Holmsen
  • "Tirsdager med Morrie - en gammel mann, en ung mann og livets viktigste lærdom" av Mitch Albom
  • "Hva skal vi med stjerner nå? - en fortelling om kjærlighet, sorg og resten av vårt liv" av Espen Olafsen
  • "Døden, skal vi danse?" av Per Fugelli
  • "Til mine døtre" av Elizabeth Noble