Forsvunnet

en fortelling om seks av seks millioner

av (forfatter), Matt Mendelsohn (illustratør), Kari Risvik (oversetter) og Kjell Risvik (oversetter).

Press 2009 Innbundet

Forfatteren har siden han var liten hørt historier om familiemedlemmer som forsvant under Holocaust. Han begir seg ut på jakt etter sannheten om hva som skjedde med slektningene hans. Jakten fører ham verden rundt, og gradvis avdekker han familiens og historiens hemmeligheter.

En liten gutt vokser opp i New York på 60-tallet. Langsomt oppdager han at familien bærer på en stor sorg: Noen av slektningene forsvant under Holocaust. Flere tiår senere setter Daniel Mendelsohn seg fore å komme til bunns i hva som skjedde med Ester og Shmiel Jäger og de fire døtrene deres. Jakten fører ham verden rundt til et titall land og fire kontinenter, men også inn i hjertet av familiens og historiens hemmeligheter, og hva det vil si å være søsken. Slik bringes historien om jødeforfølgelsene til live på en helt ny måte. Med sitt blikk for detaljenes betydning innvier forfatteren oss i forskjellen på de historiene vi hører og de historiene vi forteller videre. En internasjonal bestselger og kritikersuksess - allerede utropt til en moderne klassiker! Kåret til årets beste bok i 2006 i New York Times, Washington Post, San Francisco Chronicle, Boston GlobeMiami Herald, L.A. Times, Houston Globe m.fl. Årets beste franske bok 2007, LIRE . Vinner av National Book Critics Circle Award og Le Prix Médicis 2007 étranger (FR).

Forlag Press

Utgivelsesår 2009

Omtalt person Daniel Mendelsohn

Tung, litt grusom - men uhyggelig god og viktig bok

Et lesetips jeg plukket opp i Alf van der Hagens bok om Dag Solstad.

Hva skal det være godt for? sa hun i den andre enden av tråden, like mye til seg selv som til meg. Ingen vet noe, ingen bryr seg. Og alt kommer uansett til å dø med oss.

Noe er tvers igjennom gåtefullt: at noen mennesker simpelthen velger å gjøre det onde og noen velger å gjøre det gode, selv når de, i begge tilfeller, vet at valgene deres krever grufulle ofre

10 bøker som er drivere til opplevelser og utvikling

• "Deres ære var troskap - nordmenn drept i tysk krigstjeneste" av Eirik Veum
  • "Kvinneleiren - historien om Ravensbrück-fangene" av Kristian Ottosen
  • "I slik en natt - historien om deportasjonen av jøder fra Norge" av Kristian Ottosen
  • "Fortielser - min jødiske familiehistorie" av Monica Csango
  • "De siste vitnene - solo for barnestemme" av Svetlana Aleksijevitsj
  • "Sasjenka" av Simon Sebag Montefiore
  • "Nådeløse nordmenn - statspolitiet 1941-1945" av Eirik Veum
  • "Skygge over London" av C.J. Sansom
  • "De fattige i Lódz" av Steve Sem-Sandberg
  • "Ørkenen Sur - den norske uteliggerkolonien i Brooklyn" av Thor Gotaas
  • "Barn av Stalin - tre generasjoner i krig og kjærlighet" av Owen Matthews
  • "Et lykkebarn - gutten som overlevde Holocaust og ble dommer i Haag" av Thomas Buergenthal