Gjestene

av (forfatter) og Hilde Lyng (oversetter).

Tiden 2015 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Året er 1922. London preges av desillusjonerte krigsveteraner, arbeidsledige og fattige. I en fornem villa i et av byens bedre strøk bor fru Wray og hennes ugifte datter Frances alene, etter at faren og broren mistet livet i skyttergravene på kontinentet. For å klare de daglige utgiftene ser de seg nødt til å ta inn leieboere, en avgjørelse som skal få store konsekvenser. Inn flytter Lilian og Leonard Barber, et moderne, ungt par som umiddelbart setter sitt preg på hverdagene i huset. Og etter hvert som begjæret tennes og frustrasjonene bygger seg opp, blir det klart for dem alle at ingenting vil bli som før.

Gjestene er Sarah Waters på sitt beste: en kjærlighetsroman, en erotisk roman, en historisk roman og ikke minst: en spenningsroman av sjeldent kaliber.

Forlag Tiden

Utgivelsesår 2015

Omtalt tid 1918-1939

Omtalt sted London

Himmel...for en pageturner! Nesten umulig å legge fra seg; en tett fortelling med nerve i nesten hvert eneste ord. Handlingen pendler mellom begjær, forelskelse, hvordan et øyeblikk plutselig kan gjøre at alt endres. Boka viser god innsikt i menneskets vesen og jeg tenkte bl.a. på hvor lett det er å tro at man vet; hvor lett det er å "jump to conclusions", når man egentlig ikke vet noe som helst.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Frances og moren er i økonomiske vanskeligheter etter at husets menn har dødd i henholdsvis krig og sykdom. De bor i et stort hus i et av byens beste strøk, og ser seg nødt til å leie ut en del av huset for å unngå økonomisk ruin. Leietakerne er et ungt ektepar, Leonard og Lillian Barber. Det blir litt av en omveltning for mor og datter å venne seg til å ha fremmede i huset, og etter at Frances har etablert et vennskapelig forhold til paret, eskalerer det hele, og livet blir aldri det samme igjen.

Underholdende.

• "Skjellmannen" av Aslı Erdoğan