Frankenstein i Bagdad

av (forfatter) og Oda M. Winsnes (oversetter).

Solum Bokvennen 2019 Innbundet

«Jeg er en frelser, en de har ventet på, og en de håpet skulle vise seg på en eller annen måte. Nå slås de skjulte bryterne på. De er rustne, for de blir så sjelden brukt. Bryterne styrer en lov som ikke alltid gjelder. Ofrene og de pårørende har sagt frem sine bønner, og det har lagt press på bryterne. Jeg er svaret på deres rop om at urettferdigheten må ta slutt, og at de skyldige må få sin straff.»
Virkeligheten kan være både merkeligere og grusommere enn det oppdiktede. Bakteppet for denne mørke satiriske romanen er et amerikansk-okkupert Bagdad på randen av borgerkrig. Traumatisert av de stadige selvmordsangrepene og bombingene, begynner skraphandleren Hadi å ta med seg kroppsdeler han kommer over hjem. Der lapper han delene sammen til en hel kropp, slik at han kan begrave liket og således gi det fred. Historien tar en fantastisk vending når en ung sikkerhetsvakt blir sprengt i fillebiter og sjelen hans tar bolig i Hadis «Frankenstein». I likhet med Mary Shelleys 200 år gamle ikoniske romanfigur, leter «Hvahetern» etter mening med sin eksistens og søker hevn mot sin skaper - og morderne til alle menneskene hvis kroppsdeler han består av.

Forlag Solum Bokvennen

Utgivelsesår 2019