Mindre

en roman

av (forfatter) og Lene Stokseth (oversetter).

Panta 2019 Heftet

Hvem sier at man ikke kan løpe fra problemene sine?
En forfatter med skrivesperre reiser jorden rundt for å unngå å svare på en pinlig bryllupsinvitasjon i denne hysterisk morsomme og prisbelønte romanen! En mesterlig satire om en amerikaner i utlandet, en grublende bok om tiden og livet, og om menneskets hjerte. En bittersøt kjærlighetshistorie om tapte muligheter, skrevet av en forfatter som New York Times presenterer som inspirerende, lyrisk og genial. «Less» viser en forfatter på høyden av sitt talent!

Vinner av Pulitzer-prisen 2018!
New York Times Notable Books 2017
Washington Post Topp Ti 2017
Nominert til Andrew Carnegie Medal for Excellence, Lambda Literary Awards og
California Book Awards

Forlag Panta

Utgivelsesår 2019

Tildelt litteraturpris Pulitzer-prisen, fiction 2018

Med en pulitzer roman pris så hadde jeg ventet meg mer. Boka er riktignok kreativt fortalt, men innholdet, selve historien er temmelig uinteressant og ikke så morsom som forhåndsannonsert, men det kan jo variere med hvem som er i målgruppa - og jeg er ikke i målgruppa….

Boka er litt utenom de jeg vanligvis leser, og var grunnen til at jeg plukket den opp. Jeg underholdes faktisk mer av enkeltsetninger enn av selve historien. Setningene er morsomme, vakre og finurlige, og er i seg selv små historier eller treffende betraktninger som nok ikke har blitt beskrevet på den måten før.

Pulitzerprisen for skjønnlitteratur er en amerikansk prestisjetung litteraturpris og er en av Pulitzerprisenes kategorier som er blitt delt ut siden 1918 for framstående romaner ...

• "Quichotte" av Salman Rushdie
  • "Frankenstein i Bagdad - roman" av Ahmed Saadawi
  • "Spøk" av Domenico Starnone
  • "Det merkelige tilfellet Leira og Doktor Didriksen - to svigerbrødres bekjennelser" av Martin Tesli
  • "Rødt, hvitt & kongeblått" av Casey McQuiston
  • "Lanny" av Max Porter
  • "Tyll - roman" av Daniel Kehlmann
  • "Rampelys" av Marieke van der Pol
  • "En kort historie om sju drap" av Marlon James
  • "Eit år med Elena Ferrante - spaltene frå The Guardian i samling" av Elena Ferrante
  • "Arkivarens testamente - roman" av Helga Hjorth
  • "Tre dager senere var hun borte" av Christian White