Forvist

av (forfatter) og Arve Torkelsen (oversetter).

Juritzen forlag 2013 Innbundet

I desember 1948 blir ni år gamle Jon Heather forlatt av sin mor. Han er overbevist om at hun vil komme tilbake, men noen uker senere blir Jon sendt på båt til Australia. I Australias ødemark venter et strengt regime med hardt arbeid og jerndisiplin. Mange år senere begynner kampen om å få komme hjem.
Etter annen verdenskrig ble rundt 3300 barn sendt fra Storbritannia til Australia. De fleste av dem var mellom tre og fjorten år. Forvist forteller den ekstraordinære historien om den tvungne migrasjonen og hvordan den påvirket en generasjon av barn.

Forlag Juritzen forlag

Utgivelsesår 2013

ISBN13 9788282054508

EAN 9788282054508

Omtalt tid Etterkrigstiden

Omtalt sted Australia Storbritannia

Jon er 10 år, og venter på at faren hans også skal komme hjem fra krigen. Ventingen er forgjeves. I stedet fører moren ham til et barnehjem for gutter i Leeds. Jon er forvirret og redd, men gjør seg snart venn med George og Peter. Stiftelsen som tar seg av dem, kaller seg Barnekorstoget, og ganske snart blir de skipet til Australia, etter at Judah Reed har fortalt dem at mødrene deres er døde. Australia er det lovede land, men da de kommer fra til Stasjonen, er det helt annerledes enn de har blitt fortalt. Det som venter dem er hard jobbing - slakting av dyr, bygging av hus og rydding av skog og kratt.
Vi følger de tre guttene gjennom flere år, også etter at de må forlate Stasjonen grunnet alder.
Fascinerende og hjerteskjærende historie.

Det er så sårt å lese om disse vettskremte ungene som blir sendt til andre siden av kloden, hvertfall for en som var fostermor i veldig mange år. Vettskremte og usikre på framtiden var de også, samt at de ikke fikk noen form for empati eller omsorg.
Ei lesverdig bok, så absolutt, handlingen kommer til å sitte lenge i meg.

Bøker jeg har lest

• "Sommerfugl i lenker" av Zinat Pirzadeh
  • "Sjakkdronningen fra Katwe" av Tim Crothers
  • "Skjebnedansen" av Lucy Foley
  • "Den verden vi fant - roman" av Thrity Umrigar
  • "Et helt menneske i en halv kropp - en historie om mestring" av Anne Grethe Solberg
  • "Carl Fredriksens transport - den ukjente historien om krigens største heltedåd" av Hilde Vesaas
  • "Endetid" av Ole Kristian Ellingsen