Fordeler og ulemper ved å være til

Cappelen 2005 Innbundet

Nina er enslig mor med en datter på ti år. Hun har kjøpt gamle Grepan pensjonat på Tjøme, hvor sommernettene skal nytes og livets høydepunkter feires. Hun er en kvinne med lyst sinn, ukuelig optimisme og tro på at alt vil ordne seg til sist. I tillegg har hun en fascinasjon for alt menneskelig, noe som kanskje gjør henne til en spesiell og uforutsigelig pensjonatvertinne. Spørsmålet er om en slik tiltro og livsglede tåler møtet med den virkelige verden.

Dette er en roman om en kvinne med et lyst sinn, ukuelig optimisme og tro på at alt vil ordne seg til sist. Hun elsker livet, i alle dets fasetter, og gjør det hun kan for å legge til rette for fest og glede. Det er ingen hverdag mer! Nina er enslig mor med en datter på ti, og har nettopp kjøpt gamle Grepan pensjonat på Tjøme, som har spisesal med utgang til egen strand. Her skal sommernettene nytes og livets høydepunkter feires. Ninas fascinasjon for alt menneskelig gjør henne til en spesiell og kanskje litt uforutsigelig pensjonatvertinne, men hva så? ville hun selv sagt.

Spørsmålet er om en slik tiltro og livsglede tåler møtet med den virkelige verden? Er det å ha et lyst sinn bare en fordel - eller kan det ha sine ulemper? Vigdis Hjorths nye roman er både lystig og vemodig.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788202248789

EAN 9788202248789

Omtalt sted Vestfold

Alenemoren Nina har fått oppfylt en drøm; hun har kjøpt et pensjonat på Tjøme, som hun og datteren skal gjenåpne. Hun har store planer om alt hun skal få til og er en ukuelig optimist når hun gyver løs på store og små oppgaver. Gjestene kommer, og vi får innblikk i mange menneskeskjebner - ufrivillig barnløshet, utroskap, alkoholproblemer etc. Men tross optimisme i forhold til det meste - ting går ikke som planlagt ...

Boka er velskrevet, så hvorfor fenget den meg likevel ikke? Jeg tror det har sammenheng med oppleseren Petronella Barker. Stemmen hennes og måten hun leser på, får det meste til å virke så banalt. Dette har jeg opplevd med andre lydbøker hvor hun har lest. Fordi boka tross alt er velskrevet, gir jeg terningkast tre.

Vi skal håpe og glede oss-på luft,på minutter,på enda en morgen,litt kjøligere for hver dag nå og derfor enda mer velluktende.Se her!En håndfull luft!Vær så god!Var den god?Her,en dråpe morgen!Livet er en gave.Man skal holde det ut og stå det igjennom og trille lengselssteinene sine opp på fjellet.Det finnes natt og dag,herlige begge to.Sol,måne og stjerner,alt er herlig og det blåser en vind over skjæret! Det er ingen hverdag mer,det har aldri vært hverdager,men hav og ild som du kan puste til og komme nær og kjenne,du er her,det venter lykke på deg,jeg lover.

• "Takk, ganske bra - en norsk roman i tre deler" av Vigdis Hjorth
  • "Hysj" av Vigdis Hjorth