Forbannet

Gyldendal 2015 Innbundet

Forelsket - forhekset - forbannet

Det strammer seg til. Erik.har fått beskjed av Flink om å holde avstand til Flora, for.huldre ER farlige for mennesker. Men Erik leker med ilden, samtidig som Lene blir mer og mer plaget, tvillingenes krefter øker og Flinks magi glipper. Og når den hvite hingsten viser veien inn i berget, blir det.livsfarlig for de fire ungdommene som er fanget i et nett av magiske krefter.
En mørkere fortsettelse av Hulder, et utpreget norsk fantasyunivers, hvor sagn og myter om nøkken, huldre, dyr og norsk folketro danner et bakteppe av eventyrlig og skummel magi.
Andre bok i Kire-trilogien.
"Dette er hittill det nærmeste jeg har kommet en ungdomsfantasy som gir noe av den samme godfølelsen av Harry Potter-bøkene."

Utgivelsesår 2015

ISBN13 9788205468634

EAN 9788205468634

Serie Kire (2)

Genre Fantasy

Begynte å ta av litt i meste laget for meg.

Veldig skuffende oppfølger til en god førstebok i serien. Mens den første boka fortalte mye om norsk folketro, og dro inn flere interessante karakterer og scenarier, syntes jeg at denne boka hadde alt for mye fokus på forholdet mellom hovedkarakteren Erik og hulderen Flora. Eriks følelser for hulderen ble nevnt i nesten annenhver setning, og mot slutten av boka ble jeg fryktelig lei av det. I tillegg syntes jeg det var utiltalende hvordan hovedpersonen kun ble framstilt som en helt, som en fantastisk person, når mange av valgene han tok, helt klart ikke hadde noe heltepreg. Jeg kunne ønsket mer "indre konflikt" - Erik burde ha hatt en følelse av å kanskje gjøre noe galt, når han faktisk gjorde noe galt.

Så spennende bok!!!! Anbefales!!!!

Fantasy, grøssere og Science-fiction - alt en leseglad ungdom kan finne på å lese
Passer for alder 13-100 år
Alle bøker er utgitt eller vil bli utgitt på Norsk - Og anbefales på det varmeste!

Etter å ha lest Kaoshjerte av Lise Grimnes og Hulder av Tonje Tornes er jeg på vei inn i en tilstand av besettelse av huldrer generelt, og lager derfor en liste med skjønnlitteratur hvor dette mytiske vesenet i større eller mindre grad spiller en rolle.

Hjelp meg gjerne med å fylle på flere titler! Har skuffende få hittil.

Liste over alle bøkene jeg har kjøpt eller fått igjennom året :)

Desverre mangler det noen få danske og svenske titler her. Men totalt hadde jeg ca. 65 nye bøker :) Hvilket er nesten halvering fra i fjor :P