Forbannet

ISBN13 9788205468641

EAN 9788205468641

Serie Kire (2)

Genre Fantasy

Begynte å ta av litt i meste laget for meg.

Veldig skuffende oppfølger til en god førstebok i serien. Mens den første boka fortalte mye om norsk folketro, og dro inn flere interessante karakterer og scenarier, syntes jeg at denne boka hadde alt for mye fokus på forholdet mellom hovedkarakteren Erik og hulderen Flora. Eriks følelser for hulderen ble nevnt i nesten annenhver setning, og mot slutten av boka ble jeg fryktelig lei av det. I tillegg syntes jeg det var utiltalende hvordan hovedpersonen kun ble framstilt som en helt, som en fantastisk person, når mange av valgene han tok, helt klart ikke hadde noe heltepreg. Jeg kunne ønsket mer "indre konflikt" - Erik burde ha hatt en følelse av å kanskje gjøre noe galt, når han faktisk gjorde noe galt.

Dette er virkelig en fortelling å bli oppslukt av. Tornes skriver fantasy med den norske overtroen som bakteppe. Her er huldra og nøkken og til og med maren. Jeg synes det er utrolig fint at norske forfattere bruker det tradisjonelle og gamle som utgangspunkt for sine moderne romaner. Og Tornes gjør dette både med glans og med godt språk. Jeg gleder meg til den siste boken i trilogien.
Hele min omtale finner du på bloggen min Betraktninger

Så spennende bok!!!! Anbefales!!!!

Fantasy, grøssere og Science-fiction - alt en leseglad ungdom kan finne på å lese
Passer for alder 13-100 år
Alle bøker er utgitt eller vil bli utgitt på Norsk - Og anbefales på det varmeste!

Etter å ha lest Kaoshjerte av Lise Grimnes og Hulder av Tonje Tornes er jeg på vei inn i en tilstand av besettelse av huldrer generelt, og lager derfor en liste med skjønnlitteratur hvor dette mytiske vesenet i større eller mindre grad spiller en rolle.

Hjelp meg gjerne med å fylle på flere titler! Har skuffende få hittil.

• "Ninus nasker" av Julian Gough
  • "Hevneren fra Helheim" av Arne Lindmo