Før klokka fire

Margbok 2010 Innbundet

Denne boken handler om omsorgsproblematikkens mangefasetterte sider. Fred og broren Tommy har ikke lenger noen til å passe på dem. Bestemoren Judit vil gjerne hjelpe, men det er ikke hennes avgjørelse om guttene kan bo hos henne eller ikke.

FØR KLOKKA FIRE er vinner av MARGboks romankonkurranse hvor over 70 bidrag kom inn. I romanen møter vi omsorgsproblematikkens mangefasetterte sider og gjennom poetisk realisme skriver Sivertsen en hjerteknuser av en roman. Fra juryens begrunnelse: "Romanen river leseren med fra første side og holder henne fanget helt frem til slutten, en slutt av det slaget som skiller det beste fra det meste. Teksten balanserer mellom å være en poetisk perle til å være klar for å knive om årets litterære priser, samtidig som den er boka folk sier til folk de kjenner: denne må du bare lese!" Juryen besto av Leif Høghaug, Ingeborg Arvola og Lene E. Westerås. Solfrid Sivertsen (f. 1947) debuterte i 1986 med novellesamlingen Porselensfiguren, på Det Norske Samlaget. Hun skriver dikt, noveller, barnebøker og romaner. I 1995 fikk hun Nynorsk litteraturpris for romanen Grøn koffert. Sivertsen bor i Mosterhamn på Bømlo. Før klokka fire blir hennes trettende bok og hennes første utgivelse på MARGbok forlag.

Forlag Margbok

Lyst å lese …
Ei bok som lar fantasien spire etter den er ferdig?
Ei spennende og levende bok?
Ei lettlest bok?

Før klokka fire av Solfrid Sivertsen er ei spennende og levende bok. Handlinga i boka utløper seg på kort tid, med noen tilbakeblikk. Vi følger Fred og bestemorens tanker i noen få timer før barnevernet kommer for å avgjøre framtiden til Fred. Boka er lettlest og man blir ivrig etter å lese mer. Boka avsuttes kanskje litt for fort. Men Og personlig irriterte jeg meg over slutten, selv om mange liker slutter som dette og.

Bøker jeg leser i forbindelse med min jobb på et skolebibliotek

• "Kantslag" av Dorthe Nors
  • "De langtidsboende - roman" av Cathrine Knudsen