Femmila

skisportens manndomsprøve

Gyldendal 2013 Innbundet

Endelig: de lange linjene om femmilas historie, fra den gangen løperne gikk med ei sild på innerlomma, klar til å smøres utover skiene om det skulle glippe, til dagens heseblesende fellesstarter.

7. februar 1888 ble historiens første femmil arrangert. På startstreken i Holmenkollen sto flere løpere som hadde røkt pipe for å utvide lungene. Vinneren, Torjus Hemmestveit, innkasserte gull til en verdi av 400 kroner.
Storheter som Thorleif Haug, Matti Koskenkorva, Thomas Wassberg og Petter Northug jr. hører naturlig hjemme i femmilas historie. Men vel så mye handler femmila om sliterne fra landsbygda, de som til daglig svingte øksa i dype skoger. Der andre så dypsnø og uframkommelighet, så de et levebrød, der de slet seg titalls mil frem og tilbake til renn, med håp om å vinne solide premier.
For å vinne krevdes langt mer enn spreke utøvere. Innfallsvinklene varierte. Svenskene sverget til tre meter lange ski, finnene til løse bindinger, nordmenn trivdes best i kupert terreng. Og mens noen puttet sild på innerlomma, klar til å smøres utover om skiene skulle begynne å glippe, valgte andre revefett, fløte og honning.
Med sprudlende fortellerglede trekker Thor Gotaas de lange linjene om femmilas fascinerende historie helt frem til i dag.

Utgivelsesår 2013

ISBN13 9788205454521

EAN 9788205454521

Omtalt tid 1900-tallet 1800-tallet 2000-tallet

Velskrevet bok om vår identitet som folk.

Femmila handler om Historien bak femmila. Det handler også om skiløpere som var gode på dems tid. Det står om hvordan distansene og hvordan man starter i rennet har utviklet.
Boka passer for skiløpere 12år+
terningkast:6

Bøker jeg faktisk eier og har.

Sommeren 2017 gjennomførte NRK P2 radioserien Faktasjekken - jakten på Norges beste sakprosa, i samarbeid med Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening (NFF). De ville undersøke hvilke sakprosabøker som har formet Norge og nordmenn etter 2. verdenskrig. Utvalgte eksperter i 10 ulike panel i 10 kategorier satte opp til sammen 250 bøker, og disse ble stemt over blant NFFs 5500 medlemmer.

Virkeligheten er fantastisk - les sakprosa!

• "Jeg spenner mine ski - historien om norsk skikultur" av Karsten Alnæs
  • "Først i løypa - historien om langrenn i Norge" av Thor Gotaas
  • "Løping - en verdenshistorie" av Thor Gotaas
  • "På loffen - landstrykere og vagabonder langs norske landeveier" av Thor Gotaas
  • "USAs presidenter - fra George Washington til George W. Bush" av Ole O. Moen
  • "Samlede eventyr - første" av Peter Christen Asbjørnsen
  • "1814 - miraklenes år" av Karsten Alnæs
  • "Samlede eventyr - annet" av Peter Christen Asbjørnsen
  • "Ørkenen Sur - den norske uteliggerkolonien i Brooklyn" av Thor Gotaas
  • "200 år på 200 sider - en kavalkade over Norges historie etter 1814" av Frank Aarebrot
  • "Heng ham ikke vent til jeg kommer - en morsom bok om norsk språk og tegnsetting" av Per Egil Hegge
  • "Orientekspressen - en vårreise" av Torbjørn Færøvik