Jeg spenner mine ski

historien om norsk skikultur

Aschehoug 2007 Innbundet

I denne boken skriver forfatteren om den norske skikulturens historie fra de eldste tider opp til vår tid. Han tar for seg hva skisporten har betydd for den nasjonale kulturen, historien og identiteten. Med litteraturliste og personregister.

I denne boken tar Karsten Alnæs for seg den norske skikulturens historie fra de eldste tider til årtusenskiftet. Hva har skisport for eksempel betydd for den nasjonale kulturen, historien og identiteten? Her blir vi tatt med i alt fra hoppbakkene, alpinløypene og skistadionene til løypene der den store skigleden utfolder seg hele vinteren igjennom.
Karsten Alnæs skriver levende og spennende og får fram mange detaljer samtidig som han evner å komponere en helhetlig historie. Boken er gjennomillustrert med flotte bilder og er en ypperlig gavebok til alle skiinteresserte.
I tillegg til sitt skjønnlitterære forfatterskap har Karsten Alnæs også gjort seg bemerket som forfatter av storverkene Historien om Norge i fem bind og Historien om Europa i fire bind.

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788203234576

EAN 9788203234576

Mens vintersportsøvelsene ruller over skjermen kan man fylle på med litteratur som setter fous og pserspektiv på temaet. Her er mine forslag

• "Riverton - Sven Elvestad og hans samtid" av Bernt Rougthvedt
  • "Femmila - skisportens manndomsprøve" av Thor Gotaas
  • "Mussolini - en studie i makt" av Göran Hägg
  • "USAs presidenter - fra George Washington til Donald J. Trump" av Ole O. Moen
  • "Heng ham ikke vent til jeg kommer - en morsom bok om norsk språk og tegnsetting" av Per Egil Hegge
  • "Den største forbrytelsen - ofre og gjerningsmenn i det norske Holocaust" av Marte Michelet
  • "Jernvognen - kriminalroman" av Stein Riverton
  • "Nålen" av Ken Follett
  • "Silmarillion" av John Ronald Reuel Tolkien
  • "Den skarpsindige lavadelsmann don Quijote av la Mancha" av Miguel de Cervantes Saavedra
  • "Lucifers evangelium - spenningsroman" av Tom Egeland
  • "Den store Gatsby" av Francis Scott Fitzgerald