Riverton

Sven Elvestad og hans samtid

Cappelen 2007 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp bøker hos haugenbok.no

Forfatteren og reporteren Sven Elvestad er mannen bak pseudonymet Stein Riverton, kjent for blant annet kriminalbøkene om Knut Gribb. Biografien omhandler blant annet Elvestads bohemliv i Kristiania, hans opphold i Bayern og Sør-Italia der han opplevde fascismen og nazismen på nært hold og hans sentrale rolle i en homofil subkultur i den norske kunstnerverdenen. Har litteraturliste og personregister.

En myteomspunnet forfatter, et eventyrlig liv - og Norges første fascist: Sven Elvestad er mannen bak pseudonymet Stein Riverton. Han var også Norges første stjernereporter, berømt for sine halsbrekkende avisreportasjer.Han dekket celebre mordsaker, deltok i ballongoppstigninger og gikk inn i løveburet for å skape pressehistorie. Elvestad oppholdt seg i flere år i Bayern og Sør- Italia, der han opplevde fascismen og nazismens fremvekst på nært hold. Han intervjuet både Hitler og Mussolini, og skrev begeistret hjem til avisene: dette var politikere for fremtiden!
Biograf Bernt Rougthvedt omtaler forhold som Elvestad selv og andre har forsøkt å holde skjult for offentligheten. Elvestad var sentral i en homofil subkultur i norsk kunstner- og kritikerverden, og imponerte med sine anekdoter og sitt høye alkoholforbruk.
Nominert til Brageprisen 2007. Begrunnelsen for Brageprisnomineringen:
Rougthvedt leverer en meget lesverdig, ja rent ut sagt spennende, biografi om en myteomspunnet forfatter, journalist, bohem og høyreradikaler. Forfatteren foretar en nokså nådeløs utlevering av en person og et miljø, gjennomsyret av betydelig kynisme, men også med evne til å arbeide hardt og leve livet. Forfatteren imponerer med sine detaljerte og livaktige skildringer av bohemlivet i Oslo fra århundreskiftet og fram mot andre verdenskrig som etter hvert gjorde Elvestad til en kontroversiell person og ivrig talsmann for italiensk fascisme. Også problematiske sider ved Elvestad homoseksuelle praksis skildres med stor åpenhet.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 2007