Æresordet

Haakon & Maud V

Cappelen Damm 2011 Innbundet

Dette er femte selvstendige bind om kong Haakon og dronning Maud.

Utgivelsesår 2011

ISBN13 9788202303747

EAN 9788202303747

Omtalt tid 1918-1939

Omtalt sted Norge

Omtalt person Maud Haakon VII

Dertil fikk Arbeiderpartiet gjennomført en rekke sosiale ordninger.
Man skulle kunne bli syk, gammel eller arbeidsledig uten å bli rammet av skam og vanære. Det gamle klassesamfunnet var på vikende front, ikke for et nytt ideologisk himmelrike, men for det som skulle bli betegnet som det moderne samfunn- som den norske velferdsstaten.

Toget ble stående mens regjeringen, for første gang- og ved en ren tilfeldighet- informerte det norske folk om at det var krig.

Kong Haakon hadde stilt hardt mot hardt og truet med abdikasjon i 1913, da Venstre ville fjerne kongens grunnlovsfestede rettigheter. I februar 1920 ble Hans Majestet varslet om at Venstres stortingsgruppe ville gå til fornyet angrep på ordensvesenet. Statsminister Knudsen fikk til svar at kongen var rede til å fratre. "Stillingen var jo idet hele taget ikke misundelsesværdig, og jeg mente at det var heldigst selv at sige Pladsen op end at vente paa at blive smidt ud".

Dronning Maud hadde bedt høyere makter om at det denne gang måtte "bli en gutt". Mens farmoren takket Gud, tok Arbeiderpartiet guttefødselen til egen inntekt. "Alt lykkes for denne regjering," glapp det ut av den munnrappe justisministeren, Trygve Lie. Prinsen var like velkommen i partiets praktiske politikk som han var malplassert i prinsipprogrammet.

Norges konge var ikke mindre fortørnet over sine landsmenns manglede innsikt 25 år senere. De burde ha skjønt at da verden anerkjente unionsbruddet i 1905, var også Kieltraktaten tilbakevist som rettskraftig dokument. "Dermed burde Danskerne have forstaat at de atter stod overfor Norge av 1387." Middelalderriket var gjennomstått. "Det var netop for at markere denne historiske fortsættelse at jeg tog navnet Haakon."

• "Hjemlandet - Haakon & Maud VII" av Tor Bomann-Larsen
  • "Dronningen vi ikke fikk - en biografi om kronprinsesse Märtha og kong Olav" av Trond Norén Isaksen
  • "Kronprinsessens krig - den sanne historien om kronprinsesse Märtha og Franklin D. Roosevelt" av Trond Norén Isaksen
  • "Ære, lov og religion i Norge gjennom tusen år" av Arnved Nedkvitne
  • "Svaret - Haakon & Maud VI" av Tor Bomann-Larsen
  • "Kvinne blant konger - en biografi om prinsesse Astrid" av Trond Norén Isaksen
  • "Vintertronen - Haakon & Maud III" av Tor Bomann-Larsen
  • "Makten - Haakon & Maud IV" av Tor Bomann-Larsen
  • "Lars O. Bru og havet - roman" av Morten Bjerga
  • "Profitørene - de ukjente landssvikerne" av Ola Karlsen
  • "Alt for Norge - kongehuset gjennom 100 år" av Jon Gunnar Arntzen
  • "Blant slaver og sjørøvere - en bergensskippers forunderlige skjebne" av Tore L. Nilsen