Fanget

Fair forlag 2013 Innbundet

Amina er oppvokst i Norge med paskistanske foreldre og med en brødreflokk på tre. Å være yngst og eneste jente i familien byr på utfordringer. Det samme gjør det å være annerledes her i landet. Den virkelige dramatikken begynner imidlertid da Amina blir med foreldrene sine til Pakistan en sommerferie. Boken er basert på en sann historie, og hvorfor forfatteren skriver under pseudonym, vil du skjønne hvis du leser denne brannfakkelen av en roman.

Forlag Fair forlag

Utgivelsesår 2013

Omtalt sted Norge Pakistan

Amina er oppvokst i Norge med pakistanske foreldre og med en brødreflokk på tre. Å være yngst og eneste jente i familien, byr på utfordringer. Det samme gjør det å være annerledes her i landet. Allerede i barnehagen begynner utfrysingen, og det blir ikke noe bedre da hun begynner på skolen.

Som tenåring blir Amina med foreldrene til Pakistan en sommerferie. Også her blir hun sett på som annerledes med sin europeiske bakgrunn, og det at hun verken er forlovet eller gift, virker provoserende på de andre mødrene som har jenter på samme alder. Uten å røpe noe av selve handlingen blir ferien et sant mareritt for Amina, og det hele utvikler seg til en historie på liv og død.

en god bok. Liker du drageløperen, liker du denne

FANGET AV BEENTE ADAM

Beente Adam er et pseudonym, og ingen i forlaget har møtt forfatteren før boken ble utgitt. Men det forlaget oppgir er at hun er oppvokst i Norge med pakistanske foreldre. Store deler av historien i denne boken er selvopplevd, men steder og navn på personer er selvfølgelig endret.

Amina er ei jente med pakistanske foreldre. Hun er oppvokst i Norge sammen med sine tre eldre brødre og foreldrene.
Hun føler seg veldig annerledes her, og blir ofte plaget av andre barn og voksne.
Som tenåring reiser Amina til Pakistan på sommerferie sammen med familien. Også her føler hun seg annerledes, i og med at hun er oppvokst i Europa, langt unna den lille fjellandsbyen ikke langt fra grensen til Afghanistan.
I Pakistan opplever Amina at hun fortsatt har varme følelser for fetteren Haroon som hun likte godt å leke med sist hun var på besøk i hjemlandet da hun var barn. Haroon har også følelser for sin vakre kusine, men den uskyldige svermingen deres får en rask avslutning etter at onde krefter i landsbyen og i familien får høre om dette.

I begynnelsen av boken får vi lese litt om hvordan det er å vokse opp som pakistansk jente i Oslo, men en streng far, og tre brødre hvor ihvertfall en av de gjør alt han kan for å gjøre livet surt for lillesøster Amina.

Det er vondt å lese om hva mennesker med en annen kulturell bakgrunn må gjennomgå ved at de vokser opp i Oslo.

Men det er allikevel den delen av boken som omhandler tiden i Pakistan som er hovedhistorien i boken. Beente Adam forteller klart og tydelig uten for mye uvesentligheter hva ei jente i «gifteklar» alder må finne seg i fra familien.

"Dette er en uhyre viktig og spennende bok som fortjener et stort publikum."
~Forlaget

Denne boken er veldig viktig i Norge i dag, da dette fortsatt foregår- jeg syns det var en bra og tankevekkende bok som jeg gjerne anbefaler videre!

Fiksjon, ikke fakta. Her burde de som har trykket boken vært litt mer kritiske til denne røverhistorien. Dette er fantasi fra ende til annen. Ikke noe av det som blir fortalt her er sant. Idag er ektemannen «Haroon» dømt til 7 års fengsel for vold mot kona og barn, samt sine nieser og søster. Han er også mistenkt for menneskesmugling. Ektefellen «Amina» er også under etterforskning for medvirkning til vold mot sine barn og nieser. Saken er omtalt i media, og flere av slektningene bekrefter assosiasjoner med ekstremister. Boken bør trekkes fra markedet.

Blant dyrene sto tiden stille. Det vante livet deres kom ikke fullstendig ut av likevekt slik som livet hennes. Glede og sorg var bare to sider av samme sak for dem. Når høna kaklet, var det verken av glede eller sorg. Hanen gol uvitende mot solen, uten tanke på om den betydde noe eller ikke. Månens fase var det eneste dyrene merket seg av tidens gang. De trengte ikke å anstrenge seg for å ha det bra. Livet deres var enkelt, og det var ikke avhengig av enkeltindivider, men kunne fortsette som om ingen ting var hendt.

Bøker lest i 2020

03.10.2020 ble det lånt første bok på bokstav A på biblioteket.
Jeg hopper over bøker jeg har lest før og husmorporno

• "Stryk meg over håret" av Agnes Lovise Matre
  • "Dukkehuset" av M.J. Arlidge
  • "Tørk aldri tårer uten hansker - 3. Døden" av Jonas Gardell
  • "Klassen - fortellinger fra et skoleår" av Marte Spurkland
  • "Tørk aldri tårer uten hansker - 2. Sykdommen" av Jonas Gardell
  • "Har døden tatt noe fra deg så gi det tilbake - Carls bok" av Naja Marie Aidt
  • "Kjære Gabriel - et brev" av Halfdan W. Freihow
  • "Nord-Korea - ni år på flukt fra helvete" av Eunsun Kim
  • "Lille linerle - kriminalroman" av Myriam H. Bjerkli