Fange nr. 79108 vender tilbake

av (forfatter) og Arnt Stefansen (medforfatter).

Cappelen 1995 Innbundet

Femti år etter befrielsen drar Feinberg tilbake til Auschwitz, stedet der omlag tretti av hans nære slektninger ble drept, og der han selv overlevde som ved et under. Her forteller han sin historie. Arnt Stefansen supplerer med historisk og dokumentarisk bakgrunn for det som hendte. Med litteraturliste.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 1995

ISBN13 9788202157050

EAN 9788202157050

Omtalt person Auschwitz (konsentrasjonsleir) Kai Feinberg

Hva har vi egentlig lært av tragedien den andre verdenskrigen - når ikke engang Holocaust, folkemordet på jødene, er lærdom nok for nye generasjoner? Det er det viktigste spørsmålet for forfatterne av boka. Kai Feinberg, norsk jøde og tidligere Auschwitz-fange og Arnt Stefansen.
50 år etter befrielsen fra dødsleiren dro Kai Feinberg tilbake til stedet der hele hans familie ble utryddet og han selv overlevde som ved et under. Han dro av plikt, for å fortelle sin historie til norske TV-seere - fordi historien om fascisme og jødehat ikke tok slutt med naziregimets undergang. Feinbergs rystende dokument om hverdagen i helvete Auschwitz er et bærende element i boken, som også inneholder nytt materiale om utviklingen som førte frem til historiens forbrytelse: det industrielle massedrapet på 6 millioner jøder.

Veldig godt skrevet,spesielt anbefalt for de som skal på tur med freds reiser til Polen

• "Det sorte fåret" av Jørgen Jæger
  • "Monster - kriminalroman" av Jørgen Jæger
  • "Kniv" av Jo Nesbø
  • "Å vanne blomster om kvelden" av Valérie Perrin
  • "Min skyld - en historie om frigjøring" av Abid Raja
  • "Jeg tenker nok du skjønner det sjøl - historien om Christoffer" av Jon Gangdal