En skytsengels dagbok

av (forfatter) og Jana Kristensen (oversetter).

Cappelen Damm 2012 Innbundet

Margot dør brått i en alder av førti og blir sendt tilbake til jorda som skytsengel - for seg selv. Hun blir tvunget til å gå gjennom livet sitt på nytt for å observere sine største feilgrep, men gis også muligheten til å endre fortida.

Hun trodde livet var over, men det hadde nettopp begynt ...

Noen skytsengler blir sendt tilbake for å våke over søsken, barn, mennesker de har vært glade i. Jeg ble sendt tilbake til meg selv. Jeg er min egen skytsengel, som snubler rundt i mine egne minner og føres med i tornadoen av en historie som jeg ikke kan forandre.
Jeg får lyst til å gripe en himmelsk penn og skrive om alt sammen, skrive til denne kvinnen jeg var, og fortelle henne alt jeg vet. Og jeg vil si til henne:
Margot.
Fortell meg hvordan du døde.
Da Margot Delacroix dør brått i en alder av førti, blir hun sendt tilbake til jorden som en skytsengel - for seg selv. Omdøpt til Ruth, blir hun tvunget til å gå igjennom livet sitt på nytt for å observere og registrere sine største feilgrep. Hun blir fortalt at hun ikke må gjøre noe for å endre sine handlinger, hun skal bare lære av dem. Og hun skal beskytte og elske Margot uten forbehold.

Men da hun innser at hun selv, som Margot, er skyld i at tenåringssønnen er narkoman og sitter fengslet for drap, blir hun dypt rystet. Og da en mulighet til å endre fortiden åpenbarer seg, er hun villig til å ofre alt for å redde sin sønn ...

Den nye Audrey Niffenegger - Company

En skytsengels dagbok er en vakker og gripende roman. - Tatler

Fullstendig oppslukende og herlig original! - Rosamund Lupton

Utgivelsesår 2012

ISBN13 9788202365196

EAN 9788202365196

Dette var en fin bok på tross av at den kunne ha havnet i alle mulige slags feller. Jeg tror det er mest det at Ruth ikke kan forandre på det som skjer som gjør denne boken mest “virkelighetsnær”. Margot må leve det livet hun har fått, med de dårlige kortene hun har blitt utdelt. Og Ruth må beskytte og elske henne. Det tar lang tid før dette går opp for Ruth, men det var en lekse hun skulle lære.

Jeg liker engler, og det var nok derfor jeg plukket opp denne boken. Og selv om jeg kanskje ikke ventet meg så mye, fikk jeg mer enn jeg trodde. Kjærlighet, vennskap, depresjon, alkoholisme. Alle de sår et barn som blir mishandlet får, og mer til. Men samtidig ble historien fortalt gjennom Ruths øyne. I kjærlighet.
Hele min omtale finner du på bloggen min Betraktninger

• "Petite mort, eller Den lille død - roman" av Beatrice Hitchman
  • "Døtre av Norge" av Gunhild M. Haugnes