En engels dagbok

av (forfatter) og Jana Kristensen (oversetter).

Cappelen Damm 2013 Heftet

Margot dør brått i en alder av førti og blir sendt tilbake til jorda som skytsengel - for seg selv. Hun blir tvunget til å gå gjennom livet sitt på nytt for å observere sine største feilgrep, men gis også muligheten til å endre fortida.

«En utrolig debutroman. Dette er en blanding av The lovely bones og It's a wonderful life. Fantastisk!» Sun

Hun trodde livet var over, men det hadde ikke engang begynt...

Når Margot Delacroix dør i en alder av førtito, blir hun sendt tilbake til jorda som skytsengel - for seg selv. Hun får et nytt navn, Ruth, og en ny sjanse.
Tvunget som hun er, fra fødselsøyeblikket, til å bevitne skjebnens gang og den frie viljens harkende motor, setter Ruth seg fore å endre kursen på livet sitt og i siste instans også å forhindre sin egen fortidlige død. Hun prøver også å forhindre Margot fra å forelske seg i ektemannen Toby igjen - bare for å forelske seg i ham selv. Når hun innser at årsakene bak hennes egen tenåringssønns mareritt av dop og drap ligger i hennes egne handlinger som Margot, innleder hun en pakt - hun vil gi opp sin plass i himmelen mot sjansen for å redde sønnen fra sin skjebne. Men endringene hun gjennomfører resulterer i konsekvenser ingen kunne ha spådd.

En engels dagbok er en medrivende historie som beviser at kjærligheten er sterkere enn døden. Denne lyriske romanen undersøker spørsmål om skjebne, fri vilje, anger og håp og ber leserne granske hva de selv ville ha endret i det livet de har levd.

Utgivelsesår 2013

ISBN13 9788202405762

EAN 9788202405762

Dette var en fin bok på tross av at den kunne ha havnet i alle mulige slags feller. Jeg tror det er mest det at Ruth ikke kan forandre på det som skjer som gjør denne boken mest “virkelighetsnær”. Margot må leve det livet hun har fått, med de dårlige kortene hun har blitt utdelt. Og Ruth må beskytte og elske henne. Det tar lang tid før dette går opp for Ruth, men det var en lekse hun skulle lære.

Jeg liker engler, og det var nok derfor jeg plukket opp denne boken. Og selv om jeg kanskje ikke ventet meg så mye, fikk jeg mer enn jeg trodde. Kjærlighet, vennskap, depresjon, alkoholisme. Alle de sår et barn som blir mishandlet får, og mer til. Men samtidig ble historien fortalt gjennom Ruths øyne. I kjærlighet.
Hele min omtale finner du på bloggen min Betraktninger

• "Døtre av Norge" av Gunhild M. Haugnes
  • "Petite mort, eller Den lille død - roman" av Beatrice Hitchman