Mrs. England

av (forfatter) og Kirsti Vogt (oversetter).

Gursli Berg 2022 Innbundet

West Yorkshire, 1904.

En truende fare bobler like under overflaten i det stemningsfulle Yorkshire-landskapet.
Den nyutdannede barnepleiersken Ruby May har fått jobb hos det velstående ekteparet Charles og Lilian England. Mens hun tilpasser seg livet i det avsidesliggende Hardcastle House, blir det tydelig at det er noe med den mystiske Mrs. England som ikke stemmer.

Mens varme og livlige Charles ønsker Ruby velkommen i familien, er Lilian fjern, reservert og alt annet enn den selvoppofrende hustruen og moren barnepleiersken hadde ventet seg. Med stigende uro må Ruby stille seg ansikt til ansikt med spøkelsene fra sin egen fortid, for å forhindre at historien gjentar seg. Det finnes tross alt ikke noe slikt som en perfekt familie - og hun av alle burde vite det.

Mrs. England er et portrett av et edvardiansk ekteskap, en medrivende fortelling om menn og kvinner, makt og kontroll, mot, sannhet og det mørkeste bedrag.

Forlag Gursli Berg

Utgivelsesår 2022

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1900-1914

Omtalt sted England

Dette er den andre boka jeg har lest av Stacey Halls i år, og må si jeg likte hennes forrige bok Heksejakten bedre.

Lite mystikk og hendelser denne gang
Jeg vil gjerne få med meg bøkene hennes, fordi hun skriver om mange interessante temaer. Det gjorde hun også i Heksejakten. Men i Mrs. England mangler det noe av Halls skaperkraft. Ikke bare driv, men også mystikk. Derfor opplevdes denne noe tung å komme gjennom. Til over fire hundre sider å være, var det overraskende lite hendelser. Med det mener jeg ikke at det skal være spenning og action på hver eneste side, men kunne tenkt meg mer mystikk og mer utvikling.

I Mrs. England leser man om en annen tid. Man havner i 1904, hvor man blir kjent Ruby May som er utdannet barnepleierske. Hun må bytte familie å jobbe for, da hun får vite at familien hun jobber for skal flytte hele veien til Chicago. De vil gjerne ha henne med dit, men selv ønsker hun ikke å flytte til et annet land. Derfor slutter hun, og drar tilbake til instituttet hvor hun fikk sin utdanning, for å få litt drahjelp til å finne en annen familie å være hos. Hun ender opp i Yorkshire hos en familie med fire barn. Hun blir kjent med nye personligheter og rutiner. Det er heller ikke alle som jobber for familien som liker henne.

Spesielle personlighetskontraster
Mr. England er en oppegående fyr som virker hyggelig og omgjengelig. Han svarer på det Ruby må vite for å kunne utføre sine plikter. Mrs. England er mer unnvikende, virker noen hakk fjern og holder mest for seg selv. Hun er sjelden å se sammen med barna, og om natta blir hun innelåst på soverommet. Det virker heller ikke som om familien får mye besøk. Ruby May virker også temmelig mystisk på sitt vis. Har hun eventuelt noe å skjule selv?

En spenennde tid og familie å lese om, og Stacey Halls finner alltid noen interessante teamer som jeg liker å lese om, men utførelsen var dessverre noe slapp denne gang. Det ble for langsomt og gjentakende. Men leser gjerne mer av Halls selv om denne ikke helt falt i smak, for hun skriver om temaer som er av interesse.

Fra min blogg: I Bokhylla

• "Søte, røde sommerdrømmer" av Christoffer Holst