Omtale fra forlaget
I mars 1941 ligger 16 000-tonneren M/T Iberia i dokk utenfor Liverpool etter en minesprengning. Nittenåringen Halvor Skramstad har seilt med Iberia etter at den forrige båten hans, M/S Tomar, ble torpedert ved Island høsten 1940. Da Iberia er reparert og har stukket til sjøs igjen, må Halvor i hui og hast mønstre av. Han får ny hyre på M/T Vivian, en 10 000-tonner som frakter olje til Storbritannia.
Om bord på Vivian holder kaptein Coldeweyn sin harde hånd over skute og mannskap. Halvor lengter tilbake til folkene på Iberia, han lengter hjem til Østerdalen, og ikke minst lengter han etter Muriel Shannon, som han håper venter på ham i England.
Med Hitlers angrep på Sovjetunionen og japanernes angrep på Pearl Harbor tar krigen en dramatisk vending. Stadig flere farvann blir operasjonsområder for de tyske ubåtene. Noen av verdens mektigste krigsskip senkes på begge sider. For den som seiler med oljeprodukter på krigens hav, er konvoifarten uutholdelig nerveslitende.
"Gullgutten" er bind 3 av Jon Michelets bredt anlagte romanepos "En sjøens helt". Med dette verket er Michelet i ferd med å gi krigsseilerneet minnesmerke som vil leve i generasjoner framover. Mottakelsen av bind 1 og 2, "Skogsmatrosen" (2012) og "Skytteren" (2013), var overveldende. De to første bindene er utgitt med et samlet opplag på over300 000.
NOMINERT TIL BOKHANDLERPRISEN 2014.
Forlag Oktober
Utgivelsesår 2015
Format Heftet
ISBN13 9788249515226
EAN 9788249515226
Serier Oktobers bestselgere En sjøens helt (3)
Omtalt tid 1939-1945
Språk Bokmål
Sider 581
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Fremdeles full steam
Matros Halvor Skramstad fra Rena fosser videre over verdenshavene i bind tre av dette overdådige krigsseilerverket av Jon Michelet. Og selv om jeg allerede har lest 1200 sider i de to første bindene, og at det her er nye 600 sider, blir jeg på ny dratt inn i dette røffe sjømannslivet. Vel, noen gjentakelser og noen seilaser på halv fart må det jo bli når det er så omfattende, men det er hele tiden nye vrier, og ikke minst ny historisk kunnskap å hente.
Halvor reiser ut igjen med tankeren Iberia, men blir etter kort tid sendt i land med blindtarmbetennelse. Derfor må han skifte skip - denne gangen til en ny tanker - Vivian. Noe som må sies å være en nesten nødvendig vri, siden vi da får helt nye personer å bli kjent med. Noen få navn er fremdeles med i fortellingen fra de to første bøkene, ikke minst gjelder det Muriel - Halvors store kjærlighet. Men som i de to første bindene er det krigens redsler som er det sentrale - både de store linjene ute i verden - og den isnende frykten den lille sjømannen føler i konvoifarten med ubåter og gigantiske slagskip i nærheten. Vil de klare det denne gangen?
For en som tidlig i tenårene var over middels interessert i krigshistorie (mye takket være et fire-binds oppslagsverk i bokhylla hjemme) er dette rene honningkrukken. Når jeg også gjennom tyve år var en ivrig frimerkesamler er det mange av disse fjerntliggende stedene jeg faktisk visste om fra før. Michelet viser fram en fantastisk kunnskap både historisk og geografisk, i tillegg til at han gir oss denne intime nærheten til fortellingen gjennom vår store sjøhelt - Halvor Skramstad.
Jon Michelet var den store norske forfatteren for mange av oss studenter på midten av 70-tallet og for min del fram til midt på 80-tallet. Da mistet jeg "kontakten" med Michelet - nye forfattere kom til. Derfor er det veldig artig at Michelet har fått nye generasjoner lesere. For mannen kan skrive - det har det aldri vært/er det fremdeles ingen tvil om.
Og han lover oss to nye bind i denne serien - det er bare å glede seg!
Flere bokomtaler finner du på bloggen min Bjørnebok
Meget bra og interessant bok. Synes likevel det av og til kan bli FOR mye detaljer om geografi, krigsdetaljer og fakta om båter/utstyr
Tredje og foreløpig siste bok fra Michelet om våre krigsseilere og Halvors liv (og noens død) på skip og i havn i året 1942.
Dette er etter min mening den klart beste av disse tre bøkene. Boka har modnet og fortellingen er troverdig og meget interessant. Det som trakk litt ned i de to første bøkene, disse lange utredningene om mindre relevante forhold i forhold til selve krigen, er her langt mindre "plagsom". Samtidig er vi blitt særs godt kjent med bokas hovedperson, Halvor og det er med stor spenning man følger hans bevegelser både på havet og i land.
Faktisk synes jeg Michelet er på sitt beste når Halvard beskriver sjømannslivet på land. Ikke bare på kneipene, men også Halvors forhold til Miss Muriel Shannon som nok står litt i kontrast til det stereotype inntrykk vi har fått av hardbarkede sjømenn med sweetheart i enhver havn. Forholdet til Muriel beskrives både lystig og spennende og utgjør noe av bokas absolutte høydepunkter.
Jeg ser i etterordene at bok 4 og 5 er på gang.
Noen annet "skulle ta seg ut" !
Jeg gleder meg.
Michelet's mesterverk fortsetter å imponere, og med 2 bøker til i serien er det mye mer å se frem til. Tidenes norske romanserie i mine øyne :-) 6 på terningen.
Bok nummer tre om skogsmatrosen. Den første var den mest spennende og den som lignet mest mine opplevelser fra mine første år til sjøs fra 1966 til 1968. Deretter ble det mer ukjent stoff selv om jeg har en krigsseiler i familien, men som mange andre krigsseilere snakket min onkel aldri om sine opplevelser. Jeg gleder meg til de neste bøkene.
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verketHer legges alle bøker jeg har lest i 2014 inn. Et mål for i år er å lese mer skjønnlitteratur, for jeg begynner å bli lei av alle krimbøkene!