En sjøens helt

Skytteren

Oktober 2013 Innbundet

Dette er den andre boka om Halvor Skramstad.

19-åringen Halvor Skramstad har vært med på en dramatisk livbåtseilas etter at "m/s Tomar" av Tønsberg ble torpedert ved Island. Høsten 1940 blir han tilbudt hyre som lettmatros på et av verdens største tankskip, 16 000-tonneren "m/t Iberia" av Oslo. Halvor vet at skuta frakter flybensin, en last like farlig som ammunisjon. Og han vet at Storbritannia desperat trenger bensinen for å holde flyene til Royal Air Force på vingene. Han blir en av de norske tankbåtsjøfolkene som er med på å spille en verdenshistorisk rolle i kampen mot Hitler-Tyskland, i en avgjørende fase av The Battle of Britain. På havet venter mektige fiender: Det tyske ubåtvåpenet, tyske bombefly, tunge kryssere og dødbringende miner. I Liverpool venter ? kanskje ? irske Muriel Shannon på Halvor, som elsker henne.
"Skytteren" er bind 2 av Jon Michelets bredt anlagte romanverk "En sjøens helt". Her får leserne den store sjøromanen om en side ved 2. verdenskrig: Tankskipsfarten i konvoiene under Slaget om Atlanterhavet.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2013

Serie En sjøens helt (2)

Omtalt tid 1939-1945

Alt i alt nok ei god bok frå forfattaren. Det er alikevel eit stort MEN. Det gjekk omlag 200 sider før denne boka "tok av". Den fyrste boka i serien kunne og med hell vore gjenstand for ein meir kritisk forlagsredaktør når det kjem til redigering. Det same gjeld denne boka. Historia og ideen er svært god. Det same er boka i det store og heile, men forlaget har ikkje gjort forfatteren ei god teneste ved å vere so slappe i høve til redigeringa. All honør til Jon Michelet, men her må eit elles framifrå forlag som Oktober ta seg sjølv i nakkeskinnet. Ei alt i alt svært god bok kunne vore gjort endå betre, og forlaget og deira evne til å vere kritisk har i all hovudsak ansvaret. Uansett er boka leseverdig og særlig den siste 2/3 delen av boka helt høgt nivå.

Blir mer och mer förtjust i denne Halvor Skramstad o h hans eskapader. Den här boken vsr kortare så jag blev lite paff när den bara slutade. Lite väl abrupt. Och så saknade jag efterordet som omtalades i förordet. Läste boken i digibok format, så jag får väl läsa pappersvariant istället!

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Er så vidt i gang. 100 sider eller så.
Litt mer forberedt på all "fakta" Michelet forsøker å stappe inn i konversasjonene nå. Mye av det er jo forsåvidt også interessant, det bare virker litt kunstig i det omfanget det har fått i bok no.1 og antageligvis også i denne boka.
Får vel kanskje innrømme, at nå som jeg bedre kjenner fortellerstilen, tar jeg nok en aldri så liten "skummings" her og der.
For øvrig synes jeg boka nok virker hakket bedre enn Skogsmatrosen.
Over Atlanteren i en diger tanker proppfull av flybensin?
På et hav fullt av U-båter!
- Ligger en del spenning innbakt bare der, kan en si...
Og så var også den boka ferdig lest.
Og joda. Den er bedre enn første bok. Og forsåvidt mer "spennende".
Men, for meg ble faktisk spenningen og bokas absolutte høydepunkt, der hvor Halvors forsøksvise erobring av sin "miss Muriel" beskrives inngående. Og på et for meg ytterst fornøyelig vis. Ja, jeg lo, og slapp en aldri så liten tåre faktisk, ved flere anledninger.
Jeg synes også J M på fint vis viser oss hvordan Halvor modnes i takt med krigens utvikling og blir en ganske likandes person i en verden hvor det ofte er helt andre, mer kyniske kvaliteter som måles.
Likevel er også denne boka litt for lang. Forlaget kunne lett nappet ut et par hundre sider, og boka ville blitt tettere og totalt sett bedre, etter min mening.
Likevel klart bedre enn bok no 1 og fortjener klart et terningkast 4. Kanskje en femmer?
Jeg er i gang med siste bok.

Bøkene gir forståelse for det krigsseilerne slet med etter at krigen var over.

Hvis det - mot min nåværende formodning - finnes en allmektig Gud, er han neppe så forstandig at han skjønner seg på jenter.

Ingen går til klungerheggen for å kjenne blomsterduften. Nei, denne heggen står der, nærmest bøyd i skam, og blomstene visner og etterlater seg bare en bitter eim.

Den kokken som fant opp pai av nyrer, "kidney pie", burde etter min ringe mening vært hakket opp og bakt inn i paien.

Halvor må tenke på det som sies om det sparsommelige rederiet Wilh. Wilhelmsen. Etter en Wilhelmsen-båt må en sulten måke huske på å fly med matpakke under den ene vingen.

Her legges alle bøker jeg har lest i 2014 inn. Et mål for i år er å lese mer skjønnlitteratur, for jeg begynner å bli lei av alle krimbøkene!

lest 2015

Målet er like mange som i 2014: minst 24 bøker.

Bøker som ligger på vent :)

• "En sjøens helt - Blodige strender" av Jon Michelet
  • "Den evige ilden" av Ken Follett
  • "Vinland" av Bjørn Andreas Bull-Hansen
  • "På grensen til evigheten" av Ken Follett
  • "1968" av Jan Guillou
  • "1001 natt - den ukjente historien om to norske slaver i Alger" av Vetle Lid Larssen
  • "Blå stjerne" av Jan Guillou