Du er min arv

Bonnier norsk forlag 2023 Innbundet

En ung kvinne låser seg inn i sin avdøde fars leilighet. Hun går rundt i rommene, spiser av de halvråtne ferskenene i fruktskålen, legger seg i sofaen, puster inn sigarettrøyken som fortsatt henger i veggene. Hun tenker på barndommen, men også på livet til faren: Han var politisk flyktning fra Chile, som ung kjempet han mot Pinochets militærdiktatur, og han bar med seg skyggene av frihetskampen overalt hvor han gikk.

Du er min arv er et lysende minnearbeid og en sjangeroverskridende roman. Det er fortellingen om en familie, om politiske omveltninger, om å miste sin kultur, og om erfaringer som fortsetter å virke lenge etter at verden har gått videre.

Sidsel Ana Welden Gajardo (f. 1991) er en dansk-chilensk forfatter og billedkunstner, født og oppvokst i København. Hun er utdannet ved Skrivekunstakademiet i Bergen og studerer ved Det Kgl. Danske Kunstakademi. Gajardo har mottatt flere priser for sine kunstprosjekter rettet mot dansk psykiatri. Hun debuterte med I det hvileløse i 2021. Du er min arv er hennes første roman på norsk.

Forlag Bonnier norsk forlag

• "Emily forever - roman" av Maria Navarro Skaranger
  • "Og sånn blei det - roman" av Maren Uthaug
  • "Stakkar - roman" av Matias Faldbakken
  • "Hendelsen" av Annie Ernaux
  • "Lungeflyteprøven - forsvar for en ung kvinne som var mistenkt for spedbarnsdrap" av Tore Renberg
  • "Om utregning av romfang - 1" av Solvej Balle