Omtale fra forlaget
Noen sier at elven tok henne. Andre sier at den brakte henne tilbake til livet.
Det er en mørk midtvinterkveld på det gamle vertshuset ved Themsen. Stamgjestene underholder seg med å fortelle historier da døren plutselig går opp og en såret fremmed stiger inn. I armene holder han et druknet barn.
Flere timer senere begynner den døde jenta å røre på seg, får pusten tilbake og slår øynene opp.
Er det et mirakel?
Er det trolldomskunst?
Og hvem sitt barn er det?
«Et hint av Austens hjemlige historier, en klype av Tolkiens mer folkloristiske elementer og en anelse mysterier fra Christie – en fortelling man bør få med seg.» Publishers Weekly
«En forførende fortelling, like full av bukter og svinger som elven den dreier seg om, og like rik og fascinerende.» M L Stedman
«Unn deg å lese den!» Madeline Miller
«Jeg ble helt trollbundet.» Ruth Hogan
Forlag Gyldendal
Utgivelsesår 2020
Format Innbundet
ISBN13 9788205516854
EAN 9788205516854
Serie Lesetid
Genre Historisk litteratur
Omtalt tid 1800-tallet
Omtalt sted England
Språk Norsk bokmål
Sider 444
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Årets beste leseopplevelse så langt.. Nydelig!
Selve tittelen på denne boken sier egentlig veldig mye om den, - den tradisjonsrike innledningen «Det var en gang» knytter den til gammel fortellerkunst, mens elven, selveste Themsen, er helt sentral i historien. Og begge deler var noe av grunnen til at jeg kjøpte boken, i tillegg til at handlingen var lagt til England i «gamle dager», - en deilig utflukt (for ikke å si flukt!) for en som i år ikke har kunnet reise til de britiske øyer og isteden har kastet seg over programmene om kanaler på nrk!
Det er i skildringen av livet og menneskene langs Themsen – utenfor London – jeg synes boken er best, - jeg føler virkelig at jeg har vært på besøk i et gammeldags britisk vertshus! Ellers utspiller mye av handlingen seg i grenselandet mellom det overnaturlige og det realistiske, - og forfatteren hover det pent inn, på begge sider av grensen.
Jeg likte hvordan forfatteren spilte på gammel fortellertradisjon og tenkte lenge at oversetteren hadde vært flink, - språket gled lett. Men så kræsjlandet det plutselig, - som gammel dame må jeg få påpeke en brøler som faktisk var med på å minke magien! Når en velstående herre rundt 1870 oppsøker en for ham ukjent professorfrue i Oxford, er det ikke riktig å la ham være dus med henne, selv om de ikke har det skillet på engelsk! For en som er oppvokst med skillet mellom du og De, var det hårreisende! Så, - nå er det sagt!
Ellers koste jeg meg med boken som sommerlesing og gir den terningkast 5!
Leste den forrige boka til Setterfield, hvor det var ålreite stemninger og et plot det gikk an å følge. Inkludert den nødvendige nysgjerrigheten etter å få vite hvordan det går videre. I "Det var en gang en elv" er det som om historien ikke helt henger sammen. Jeg finner ikke tråden og handlingens gang på samme måte som i den forrige. Den er nok der, men fenger ikke.
Hendelser som er både traurige og voldsmettede forekommer, vel - men det er etter mitt skjønn mindre av tiltrekkende historiefortelling. Det blir dessuten mange situasjonsbeskrivelser underveis, som minner mer om ukeblad-lektyre enn en god roman.
Om boka var tenkt å ha mystiske undertoner, greier jeg ikke å ane dem. Det forundrer meg at boka har fått god omtale. Jeg skal imidlertid lytte meg igjennom én gang til ved høve. Men da kommer nok Setterfields forrige roman først i repetisjonskøen.
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verketDet var vintersolverv, årets lengste natt. I flere uker hadde dagene blitt kortere, først gradvis, og deretter raskt, og nå ble det mørkt midt på ettermiddagen. Det er godt kjent at når månetimene blir lengre, kommer mennesker i utakt med sine mekaniske klokker. De dupper av midt på dagen, drømmer i våken tilstand, slår øynene opp midt på svarte natta. Det er trolldomstid. Grensene mellom natt og dag blir tøyd til det ytterste, og det blir også grensene mellom verdener. Drømmer og eventyr smelter sammen med opplevelser, de døde og de levende stryker mot hverandre der de kommer og går, fortid og nåtid berører og overlapper hverandre. Uventede ting kan skje.