Det store spelet

Tano Aschehoug 1978 Heftet

Forfattaren skildrar samanhengen i livet til menneska på og i forhold til garden Bufast. Eldsteguten Per vil bort frå garden, men faren vil binde han til eit liv som det han sjølv har: han vil at sonen skal bli på garden heile livet. Den ytre handlinga i romanen går parallelt med det som skjer i sinnet til Per.

Forlag Tano Aschehoug

Utgivelsesår 1978

Serie Norlis bøker

Språk Nynorsk

Sammen med "Fuglane", er dette den beste Vesaas-boken jeg har lest. Poetisk, langsomt og utrolig fint om bondelivets mange sider. Om spillet mellom mennesket og naturen. Ønsket om å bryte fri fra det skjebnebestemte. Jeg ble fort sugd inn i stemningene i boken, og følte etter hvert at jeg ble godt kjent med personene. Denne romanen har utvilsomt tålt tidens tann, og er like aktuell i dag som den var på begynnelsen av 30-tallet. Ikke bare på grunn av handlingen, men også den allmenngyldige tematikken. Tarjei Vesaas skriver først og fremst om mennesket. Om dybdene i oss. Og dette gjør han så mesterlig, så enkelt og troverdig at du kjenner det på kroppen når du leser. Det gjorde i alle fall jeg.

Liste over bøker som kan minne om Stoner. Bøkene på lista deler noen av disse appellfaktorene: lavmælt fortellermåte, med et langsomt og beskrivende språk. Bøkene går tett på en enkelt karakter gjennom et helt liv. Noen av bøkene på lista deler også den dystre og skjebnetunge tonen.

To posar med mykje artigt, kr 100,-
Billig moro, med andre ord.

Bøker som er godt skrevet, kunnskap, underholdende