Den største straffen

av (forfatter) og Inge Ulrik Gundersen (oversetter).

Gyldendal 2012 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Datteren til den indiske mangemilliardæren Francisco D'Cruz blir bortført i London. Den tidligere politietterforskeren Charles Boxer får oppdraget med å kommunisere med kidnapperne, og aner uråd da kidnapperne ikke krever løsepenger. Etter hvert avdekkes et storpolitisk spill med forgreininger til både Pakistan og India, som truer både D'Cruz' forretningsimperium og Englands forberedelser til OL i 2012. Dette er første bok om den private kidnappingskonsulenten Charles Boxer.

ISBN13 9788205407886

EAN 9788205407886

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted London

Ble skikkelig skuffet over denne. Alt for mange personer involvert og egentlig litt kjedelige karakterer.

Første møte med Charles Boxer ...

Robert Wilson er kanskje aller mest kjent for boka; Et lite drap i Lisboa. Nå har forfatteren kommet med en ny krimserie med Charles Boxer i hovedrollen. Charles Boxer har tidligere vært både politietterforsker og soldat. Nå er han frilans som kidnappingskonsulent.

Mye på en gang
I Den største straffen er det veldig mye som skjer. Riksmannsdatteren Alyshia D'Cruz er bare 25 år og lever et bekymringsløst liv i London helt til hun blir kidnappet. Charles Boxer får et oppdrag om å komme i kontakt med kidnapperne og det som er så spesielt med denne kidnappingssaken er at de ikke krever løsepenger, noe kidnappere vanligvis er ute etter. Hvorfor har de da kidnappet henne da de ikke krever penger? Mens Charles Boxer prøver å komme til bunns i det, får Alyshia virkelig gjennomgå. I mellomtiden planlegger London sommer OL. Alyshias far er indisk, og han vil starte en el - bil produksjon. Har noe med alt dette noe å gjøre med kidnappingssaken eller har kidnapperne helt andre motiver? Og vil Charles Boxer klare å løse saken helt alene?

Spennende hovedkarakter
Charles Boxer er en forfriskende person. Han går sine egne veier og gir aldri opp. Han er ikke en helt vanlig fyr. Han har sine egne måter å jobbe på og en spesiell måte å straffe andre på, noen liker det og andre ikke. Han er ikke den som gir opp med det første og som lytter til sine sterke psykologiske innsikter. Og som de andre karakterene i boka har han også sine mørke hemmeligheter.

Selv om innholdet har en handling der mye skjer, oppleves det ikke som rotete eller famlende. Det er bare det at ikke alt var like interessant å lese om. Ikke alle aspektene i boka var like fengslende. At persongalleriet var meget stort, gjorde heller ikke noe. Det ble ikke forvirrende og man blir heller ikke "lost". Forfatteren skriver på en oversiktelig måte og han er meget god når det gjelder miljøbeskrivelser. Det gjør det lett å se for seg stedene karakterene befinner seg.

Den største straffen ble en stor skuffelse og ikke den krimboka man hadde forestilt seg. Det beste var Charles Boxer som var noe annerledes hovedperson i en slik krimbokserie. På grunn av ham blir også neste bok lest. Spennende hovedrolleinnehaver, men ingen fengslende handling. Krysser fingrene for at neste bok i denne serien kanskje er bedre.

PS: Dette er første bok i Charles Boxer serien.

Forstod at persongalleriet i denne boken var stort og det var det. Valgte derfor å notere ned alle personer underveis slik at jeg klarte å følge med. Ellers hadde jeg nok måttet gitt opp etter hundre sider. Så derfor gir jeg denne boken terningkast fem, syns det var spennende og fengende.

Robert Wilson har skrevet noe av de beste krimbøkene jeg har lest, med handling fra Sevilla og Portugal. Men denne altså, var skikkelig kjedelig.

Boken er lang. Skriften er liten, tettpakket og proppfull av informasjon. Dette er en tung bok, med mange navn og mange røde tråder. Til tider var det veldig forvirrende hvem som var hvem, hvem som hadde et forhold til hvem og hvem som var på hvilken side. Det ble for mye for meg, for mange å holde rede på. Den er godt skrevet, absolutt, og temaet er spennende. Dessverre ble det for mye som foregikk på en gang til at jeg klarte å henge med. For full anmeldelse, se edgeofaword: Den største straffen

Håper å få pløyd gjennom disse i påsken 2012!

• "Dere finner meg aldri" av Robert Wilson
  • "Mennesketyvene" av Robert Wilson
  • "Brennende spor" av Deon Meyer
  • "Slappfisk" av Mark Billingham
  • "Billy Bathgate" av E.L. Doctorow
  • "Cadillac jukeboks" av James Lee Burke
  • "Ingen manns land" av Robert Wilson