Den røde adresseboken

av (forfatter) og Kari Engen (oversetter).

Cappelen Damm 2018 Innbundet

En gripende relasjonsroman som spenner over et helt liv og tar leseren med på en reise til svunne tiders Paris, New York og Stockholm.

Doris (98) bor alene i en leilighet i Stockholm, og hennes eneste kontakt med omverdenen, bortsett fra hjemmehjelpen, er grandniesen Jenny som bor i USA.

Doris har hatt den samme adresseboken siden 1928. Her står navnene på alle menneskene hun har møtt opp gjennom livet. De fleste av navnene er strøket over, personene er døde, men en dag begynner hun å skrive ned minnene sine til Jenny. Det blir en fascinerende fortelling om vennskap og eventyr, glede og sorg - og om den store kjærligheten man aldri glemmer.

ISBN13 9788202573225

EAN 9788202573225

Omtalt sted New York Paris Stockholm

Nyyydelig historie som eg fullstendig slukte.Oppsummering av d å være menneske, og d omstendighetan gjør med oss. Anbefales på d varmeste <3

Eg slukte denne boka! Ikkje berre fanga historia meg, men eg elska hovudpersonen Doris.
Ho har eit friskt syn på livet, og ei "slik er det" haldning som gjer ho til ein heilt herleg karakter. Vi får bretta ut livshistoria hennar i form av at ho skriv ned minna sine for å fortelje grandniesa si Jenny om det ho har opplevd, og det er litt av eit liv ho beskriv.

Vi følgjer ho på si ferd gjennom verda. Ein oppvekst i Sverige, Frankrike og kjærleik på 30-talet, USA og etterkvart tilbake til heimlandet. Eg elska å følge alle opp- og nedturane ho fortel om.

Dette er ei vakker og sår bok om kjærleik, lykke og sorg.

I 1928 er Doris 10 år. Bursdagsgaven er en rød adressebok i skinn. Boken fylles etterhvert opp av navn, men i en alder av 98, ser Doris med vemod på alle navnene. De fleste er strøket over, og ordet "DØD" er skrevet i margen.
Det er kun hjemmehjelpen og niesen Jenny, som er Doris`kontakt med omverdenen. Jenny bor i San Francisco med mann og tre barn, så det er for det meste på Skype de møtes.
Så bestemmer Doris seg for å skrive ned minnene sine til Jenny. Doris har hatt et spennende liv, og hun måtte tidlig klare seg selv. En fascinerende historie om en bemerkelsesverdig kvinne, og hennes vennskap med mennesker over flere deler av verden.

En skikkelig go’bok med rom for ettertanke.

• "Spor i støvet" av Katherine Webb
  • "Øynene som ser" av Mary Higgins Clark