Perler på en snor

av (forfatter) og Line Gustad Fitzgerald (oversetter).

Cappelen Damm 2018 Innbundet

Når beboerne på et eldrehjem i det skotske høylandet oppdager at de nye eierne har planer om å sette opp husleia ganske så ettertrykkelig, må de gå drastisk til verks. Men hva kan en gjeng med seniorer stille opp med mot en mektig organisasjon?

Det ene forslaget etter det andre kommer opp, noen mer kreative enn de andre. Etter hvert tar livet mange nye vendinger og ting er i ferd med å komme helt ut av kontroll ...

ISBN13 9788202558260

EAN 9788202558260

Genre Humor

Omtalt sted Skottland

På aldershjemmet, "We care for you", i det skotske høylandet, er det opprørsstemning blant beboerne. Uten forvarsel har alle fått betydelig økning i husleien. For noen betyr dette at de må flytte, noe de absolutt ikke er innstilt på. Etter mye hvisking og diskutering, bestemmer de friskeste av beboerne seg for å ta til motmæle. De forskanser seg, tilkaller pressen, og har en heidundrende fest. Stuntet får ikke de følger som håpet, men så kommer den verdensvante Joan med et forslag.

Søt bok, som får fram både smil og tårer. Litt mange navn og rotete start, trekker terningkastet ned.

I det øyeblikket – i det ene vidunderlige øyeblikket som ingen kom til å glemme, som de etterpå knapt kunne tro hadde skjedd – var de unge igjen. Leddgikt, ustø bein og hofteoperasjoner var glemt, i likhet med stokker og gåstoler, idet de stormet fram og sendte kopper og skåler og et fat med fylte sjokoladekjeks utover teppegulvet.

bøker jeg har lest

• "Alle hjerter gleder seg" av Carole Matthews