Den røde adresseboken

av (forfatter) og Kari Engen (oversetter).

Cappelen Damm 2019 Innbundet

Utgivelsesår 2019

ISBN13 9788202643898

EAN 9788202643898

Omtalt sted New York Paris Stockholm

Doris er 96 år og bor alene i Stockholm. Ved vårt første møte med henne er hun en passiv tilskuer til at hjemmehjelpen freser rundt i leiligheten hennes, gjemmer saltet og smæler den ferdiglagde middagen sammen til en uappetittelig haug på tallerknen hennes mens hun med munndiare spyr ut en rekke lite gjennomtenkte kommentarer og spørsmål.
Men hvem er egentlig Doris? Hvem er menneskene hun sirlig har ført inn i sin røde adressebok? Hva slags liv har hun egentlig levd? Det får ikke hjemmehjelpen vite, men leseren får vite det. Fin feelgood bok om levd liv, alderdom, eldreomsorg og minner.

Nyyydelig historie som eg fullstendig slukte.Oppsummering av d å være menneske, og d omstendighetan gjør med oss. Anbefales på d varmeste <3

Eg slukte denne boka! Ikkje berre fanga historia meg, men eg elska hovudpersonen Doris.
Ho har eit friskt syn på livet, og ei "slik er det" haldning som gjer ho til ein heilt herleg karakter. Vi får bretta ut livshistoria hennar i form av at ho skriv ned minna sine for å fortelje grandniesa si Jenny om det ho har opplevd, og det er litt av eit liv ho beskriv.

Vi følgjer ho på si ferd gjennom verda. Ein oppvekst i Sverige, Frankrike og kjærleik på 30-talet, USA og etterkvart tilbake til heimlandet. Eg elska å følge alle opp- og nedturane ho fortel om.

Dette er ei vakker og sår bok om kjærleik, lykke og sorg.

I 1928 er Doris 10 år. Bursdagsgaven er en rød adressebok i skinn. Boken fylles etterhvert opp av navn, men i en alder av 98, ser Doris med vemod på alle navnene. De fleste er strøket over, og ordet "DØD" er skrevet i margen.
Det er kun hjemmehjelpen og niesen Jenny, som er Doris`kontakt med omverdenen. Jenny bor i San Francisco med mann og tre barn, så det er for det meste på Skype de møtes.
Så bestemmer Doris seg for å skrive ned minnene sine til Jenny. Doris har hatt et spennende liv, og hun måtte tidlig klare seg selv. En fascinerende historie om en bemerkelsesverdig kvinne, og hennes vennskap med mennesker over flere deler av verden.

En skikkelig go’bok med rom for ettertanke.

En nydelig bok om livet og kjærligheten, fengende fra første side!

"Jeg ønsker deg tilstrekkelig," hvisket hun i øret mitt. "Tilstrekkelig med sol til å lyse opp dagen, tilstrekkelig med regn til å sette pris på solen, tilstrekkelig med glede til å styrke sjelen, tilstrekkelig med smerte til å sette pris på livets små gleder, tilstrekkelig med møter til at du også skal klare å ta farvel. "

Livet er ikke her for å underholde deg, det er du som skal underholde livet.

Bøker lese i tjue nitten

• "Min mors datter" av Ann O'Loughlin
  • "Dommerfruen" av Ann O'Loughlin